Sedan vi startade Omni har vi satt en stolthet i att alltid skriva raka och förklarande rubriker. Att inte hårdvinkla, att inte jaga klick och att inte heller krångla till rubrikerna.
Vissa kanske skulle kalla våra rubriker torra eller tråkiga, men vi föredrar att se dem som sakliga och tydliga.
Det var redan när vi utvecklade första versionen av Omni och intervjuade er läsare som ni gjorde det väldigt klart att ni är oerhört trötta på hårdvinklade och skruvade rubriker. Sedan dess har de sakliga rubrikerna varit Omnis grej.
Om man är en klickjagande redaktör från en annan nyhetsredaktion och läser detta, så undrar man nog om inte våra rubriker innebär att våra artiklar också får mindre läsning. Jag kan glädja er med att så inte är fallet. Under ett år har Omni över två miljarder sidvisningar. Vi har också fler artikelvisningar per besök än vad många andra nyhetsmedier ens skulle drömma om att ha.
I dagarna presenterades dessutom forskning som ger vetenskapligt stöd för att Omnis sätt att skriva rubriker är bra av flera olika skäl.
Det är på Nieman Lab som forskare från Michigan State University, Ohio State University och Harvard Kennedy School berättar om hur de har undersökt hur rubrikens utformning påverkar läsaren. Deras forskning visar att enkla och tydliga rubriker inte bara gör att läsaren känner större förtroende för innehållet, utan också att det gör artiklarna mer lästa.
Men den mest delikata detaljen är att forskarna också lät testa rubrikerna på journalister. Och de visade sig inte alls ha samma preferens för de tydliga och enkla rubrikerna som ni läsare. Det får forskarna att rekommendera journalister och redaktörer att följa principen "Keep It Simple, Staffers" (KISS), en parafras på den välkända akronymen "Keep It Simple, Stupid", som länge har varit en ledstjärna inom kommunikation. De citerar också Ezra Klein, grundare av amerikanska Vox, som brukar ge rådet att som journalist sluta skriva för att få uppskattning av sin redaktör, utan av sina läsare.
Men i Omnis fall stannar inte detta tänk vid rubrikerna. Jag skulle snarare säga att våra rubriker speglar hela vår journalistiska filosofi: att göra komplexa händelser begripliga och rapportera tydligt, enkelt, faktabaserat och sakligt. Oavsett om det är med våra rubriker eller våra artiklar. Vårt mål är att ge nyhetsförmedling som ni kan lita på, som är snabb, allomfattande och ger en god nyhetsöverblick. Varje ord är noggrant utvalt för att spegla sanningen och ge relevant information. Vi strävar efter att ge flera perspektiv och låta alla parter komma till tals.
Men även solen har sina fläckar. På Omni och Omni Ekonomi skriver vi kanske 250 artiklar per dag. Många av våra artiklar uppdateras dessutom flera gånger. Så ni kommer absolut att kunna hitta rubriker som kunde ha varit bättre. Men mejla oss mer än gärna om ni ser rubriker ni inte gillar; vi uppskattar när ni hör av er med både ris och ros. Ni kan alltid mejla mig på markus@omni.se.
//Markus