Omni inifrån
En blogg om det inre livet på Omni, om vårt nyhetsarbete, om våra utvecklingsprojekt och om våra planer framåt. – Markus Gustafsson, chefredaktör.

Gör en insats för demokratin i dag – gå och rösta!

Kära läsare!

Vi på Omni lägger oss förstås inte i hur du röstar i dag. Eller vad du tycker i sakfrågorna. Vi är nämligen helt opolitiska, helt obundna. Vi har inte ens en ledarsida.

Men en sak tar vi ställning för. Vi tar ställning för demokratin och att utnyttja sin rätt att rösta i allmänna val.

Därför kommer här en sista uppmaning till er som ännu inte har röstat:

Gör en insats för demokratin i dag.
Gå och rösta.

Detta EU-val är inte ett val som alla andra. Det sker samtidigt som Ryssland bedriver anfallskrig i Ukraina. Dessutom spås europeiska extrempartier som tar ställning för Putin – och mot Ukraina – gå framåt i EU-valet.

Det är ett milt sagt polariserat Europa som går till val.

Det finns många anledningar att stå upp för demokratin i dag och lägga din röst på det parti som du tycker står för det Europa och den framtid du vill ha.

Om du vill läsa in dig en sista gång, så läs denna artikel där vi har samlat den bästa fördjupande och förklarande läsningen från Omni Mer om EU-valet. Där hittar du även alla mediers olika valkompasser.

Nog för att jag vet att ni, Omnis läsare, är Sveriges smartaste och att ni mer än andra gillar att vara de mest insatta. Men inte trodde jag att EU-valet skulle innebära rekord i antalet nya Omni Mer-prenumeranter.

Bara de senaste veckorna har Omnis satsningar på förklaring och fördjupning om EU-valet gett oss över 4 500 nya Omni Mer-prenumeranter. Det är tiofaldigt fler än jag vågade drömma om.

Ännu mer glädjande är att förtidsröstningen tyder på att valdeltagandet i Sverige kan bli högre än någonsin i ett EU-val. Under den första veckan som det var möjligt att förtidsrösta noterades en ökning med nära 40 procent jämfört med förra EU-valet.

För oss politiskt intresserade nyhetsjournalister känns det lite som julafton i dag. Under dagen dubblar vi bemanningen och i kväll är vi ännu fler inne. Även jag är inne på redaktionen, mest för att jag inte kan låta bli.

I väg och rösta nu om du inte redan har gjort. Låt oss sätta nytt rekord i valdeltagande i dag.

Klockan 21 ikväll stänger vallokalerna.

/Markus Gustafsson,
chefredaktör och vd

PS. Inte medlem i Omni Mer än? I och med EU-valet erbjuder vi alla att bli gratis medlemmar. Då ingår att du kan dela ditt abonnemang gratis med en vän eller någon i din familj. Dessutom blir Omni helt annonsfritt. Bli medlem här.

Omni värvar tillbaka redaktionschef Ines Micanovic från SVT

Fantastiska nyheter på Omni idag. Ines Micanovic kommer hem igen som redaktionschef!

På Omni finns nu flera kollegor som varit på Omni, prövat utmaningar utanför bolaget – för att sen komma tillbaka. Vi kallar dem boomerangs och ser det som det finaste av alla betyg för oss som team och arbetsplats.

Ines blev snabbt en stjärna på Omni när hon började som nyhetsredaktör samma år som Omni lanserads. Efter några år som redaktör blev hon redaktionschef tillsammans med Calle Sandstedt. För tre år sedan var det sorg när SVT värvade Ines, men desto gladare är vi förstås idag när Ines kommer tillbaka. Ines är den nya tidens redaktionella ledare med precis det entreprenöriella driv som vi älskar på Omni. Nu dessutom många erfarenheter rikare efter de senaste årens utflykt till SVT Online.

Vi är så stolta över att få dig tillbaka, Ines!

Redaktionschefer på Omni är nu förutom Ines Micanovic ika fantastiska ledarna Matilda Glaser och Calle Sandstedt. Dessutom fördjupningskungen Samuel Inghammar som chef för Omni Mer och börsdrottningen Sandra Johansson som redaktionschef för Omni Ekonomi. Bättre redaktionsledning kan jag inte ens drömma om att ha.

Läs mer här:

Pressmeddelande: Omni värvar tillbaka redaktionschef Ines Micanovic från SVT

Dagens Media: Redaktionschef återvänder till Omni

Dagens Opinion: Omni återvärvar redaktionschef


Professorns obekväma (och kloka) ord om nyhetsmedier och AI

Låt oss säga som det är: Medieindustrin ligger smärtsamt efter när det gäller att ställa om för att klara det revolutionerande teknikskifte som AI innebär.

I förra veckan var vi ett par hundra mediepersoner som hade den stora förmånen att vara gäster på den fantastiska AI-konferensen ”Nordic AI in Media Summit 2024” i Köpenhamn. Vi på Omni var lite extra stolta eftersom vår kollega Agnes Stenbom, som delar kontor och samarbetar med oss på Omni genom Schibsted-initiativet IN/Lab, var en av arrangörerna. Agnes briljerade med både sin kompetens och sitt underbara sätt att presentera på scenen.

Mycket klokt har redan sagts om denna konferens, inte minst om den unika community som konferensen innebär för kunskapsdelning och transparens kring AI mellan mediebolag som i andra sammanhang konkurrerar med varandra. För mig var det första året på konferensen, men jag kommer aldrig att missa den igen.

Men förutom allt det positiva på konferensen tar jag med mig två mer oroande reflektioner. Journalistikprofessor Jeff Jarvis och Ezra Eeman, strategichef på den holländska tv-kanalen NPO, framförde nämligen också två mer obekväma, men ack så kloka, sanningar på scenen. Konferensens viktigaste budskap, menar jag.

1. Nyhetsmedier ligger smärtsamt efter.

Det var en hel ocean av AI-initiativ för nyhetsmedier som berättades om på scenen i Köpenhamn. Men inte ett enda showcase var transformativt, inte ett enda innebar att helt ställa om hur vi arbetar eller vilka nyhetsupplevelser vi ger våra användare. Vad vi i bästa fall ägnar oss åt är ”sustaining innovation”, ingen tillstymmelse till "disruptive innovation”.

Ezra Eeman, som är direktör för strategi och innovation på den holländska tv-kanalen NPO, var hårdast av alla när han sammanfattade det första riktiga AI-året för nyhetsindustrin. Han sa att den verkliga effekten på ekosystemet ännu knappt syns, ”bortsett från en enorm mängd genererat brus och några exklusiva partnerskapsavtal”.

Eeman uppmanade mediebolag till ett mer strategiskt förhållningssätt och integrering av AI-kapaciteter och höjde en tydlig varningsflagg för att den riktiga förändringen och effekten kommer att bli verklighet för oss under kommande år.

”Jag tror inte att AI kommer att rädda utgivarna – det kommer att bero på vår förmåga att återuppfinna oss själva (med AI) inte bara som nyhets- och informationsförmedlare utan som värdefulla tjänster i en komplex värld”, sa Eeman.

Jag kan bara hålla med. Nyhetsmedier, som vi idag känner dem, kommer inte att finnas i en framtid. Att gå till nyhetsdestinationer kommer att tillhöra dåtiden. Och ingenting kommer förstås att bli sig likt på en nyhetsredaktion. 

Om vi, som idag arbetar med nyhetsmedier, ska vara med och slåss för trovärdig och högkvalitativ nyhetsförmedling i en framtid så måste vi snarast möjligt inse att detta teknikskifte är transformativt och något helt annat än en möjlighet att bygga coola features ovanpå stora språkmodeller (som vi förstås också ska göra).

Medan AI-bolagen och de stora techbolagen investerar miljarder och åter miljarder i sina nya plattformar, så har vi mediebolag i bästa fall formerat AI-team med en handfull medarbetare som ska ta oss in i framtiden. Om vi i medieindustrin fortsätter som nu, så kommer vi att bli så frånkörda.

Titta på Ezra Eemans presentation här.

2. Vi måste ta av oss offerkoftan.

Jeff Jarvis, som är välkänd professor vid New York's Newmark School of Journalism, var tyvärr inte på plats, men lyckades via länk ändå vara den som kom med de mest obekväma – och kloka – sanningarna. Han ifrågasatte att vi nyhetsmedier nu, precis som vid alla tidigare historiska teknikskiften, tar på oss offerkoftan. 

Jarvis beskrev målande hur amerikanska medier, precis som vid internets början, intar en försvarsposition och felaktigt stämmer AI-bolagen och hävdar att allt nyhetsmedierna gör är skyddat av upphovsrätt.

”Det är helt enkelt inte sant. Vi som journalister läser alla varandra, använder fakta från varandra, anpassar oss och lär av varandra. Så när vi säger att vi kan göra det med journalister och sedan säger att AI-företag och deras AI inte kan läsa och lära sig från detta innehåll utan licensiering och betalning, är det i mitt tycke hyckleri”, sa Jarvis.

Sen berättar han hur nyhetsmedier alltid har agerat så mot nya teknologier och nya konkurrenter, och drar exempel på hur amerikanska papperstidningar gick ihop mot de första radiostationerna och krävde att de skulle stänga ner sina nyhetssändningar, tvinga dem att endast ha två 5-minuters nyhetssändningar som bara kunde köpas av nyhetsbyråer ägda av tidningarna.

Jarvis är inte emot att nyhetsmedier tar betalt av AI-bolagen eller ingår partnerskap, men han menar att vi måste förflytta vårt fokus från en försvarsposition till att omfamna den nya transformativa teknologin. Han manar till att påverka AI-bolagen så att mer av språkmodellerna blir så kallad open source, men också till att bidra till att språkmodellerna blir bättre.

”Vill vi ha fler och fler dumma språkmodeller där ute?” frågade Jarvis retoriskt apropå alla mediebolag som blockerar språkmodellerna från att ta del av deras innehåll.

På ett befriande sätt svor Jarvis också i kyrkan när han ifrågasatte hur nyhetsindustrin, särskilt i USA, sätter upp betalmurar som gör att all kvalitetsjournalistik sätts bakom betalmurar och lämnar den fria webben öppen för desinformation och propaganda. Detta kommer att bli ett allt större problem i en framtid när internet svämmar över av AI-genererat nyhetsinnehåll.

Det ska sägas att Jarvis inte är emot att ta betalt för journalistik, men han är emot att nyhetsmedier helt ger upp tanken på gratis nyhetsförmedling till de stora massorna. Att lyssna på Jarvis är förstås extra befriande för oss på Omni.

Vi på Omni börjar nämligen bli allt mer ensamma i att inte blockera AI-bolagen från att läsa oss, plus att vi på Omni alltid kommer att ge vår högkvalitativa nyhetsförmedling gratis (men med möjligheten att, för den som vill, få fantastisk fördjupning med Omni Mer).

Titta på Jeff Jarvis brandtal här

/Markus

PS1. Här kan ni läsa mer om varför Omni inte stoppar AI-bolagen från att läsa oss.

PS2. Här kan ni läsa varför alla på Omni måste lägga 5% av sin arbetstid på att lära sig generativ AI.

Omni: Lägg minst 5 procent av arbetstiden på att lära er AI!

På Omni pågår en lång rad utvecklingsprojekt och satsningar kring AI, utlöst av lanseringen av ChatGPT 3.5 den 30 november 2022.

– Det finns helt klart ett före och efter den dagen. Det var då vi alla för första gången verkligen förstod hur generativ AI kommer att revolutionera allt. Vi hade försökt förstå det tidigare, men med ChatGPT 3.5 blev det kristallklart att generativ AI kommer att förändra nyhetsindustrin som vi känner den, säger Markus Gustafsson, chefredaktör, VD och medgrundare på Omni.

Generativ AI betraktas på Omni som en händelse lika transformativ som digitaliseringen i sig.

– Det kommer att genomsyra och förändra allt, säger Markus Gustafsson.

– Generativ AI öppnar helt nya möjligheter för produktutveckling och förändrar den redaktionella arbetsprocessen i grunden. Det kommer säkert att radikalt förändra användarbeteendet över tid; vi kanske inte ens behöver traditionella nyhetsdestinationer framöver.

På Omni investeras det i nya tekniska lösningar som tar tillvara på möjligheterna med generativ AI. Men enligt Omni är egentligen inte det som är det viktigaste just nu.

– Det viktigaste är att vi mentalt anpassar oss och att alla på Omni blir experter på att använda den nya tekniken och de möjligheter den erbjuder, säger Markus Gustafsson.

Inför 2024 fattade Omni beslutet att försäkra att alla anställda faktiskt investerar tid i kompetensutveckling inom AI. Likt andra årliga mål om intäkter, trafik och betalande medlemmar, har nu även målet att alla anställda ska lägga minst fem procent av sin arbetstid på personlig utveckling inom AI införts.

– Egentligen borde målet vara högre, men vi börjar här, med en nivå som är genomförbar för alla.

För närvarande går tio medarbetare ett AI-pilotprogram, som syftar till att göra Omnis redaktörer till AI-virtuoser. Förutom själva promptingen så går utbildningen ut på att skola joúrnalisterna till att själva kunna bygga verktygen de vill använda.

– Det är win-win. Förutom att vi blir prompt masters så får vi en rad riktigt coola verktyg. För bara 1,5 år sedan var detta inte möjligt. Men nu är vi här, säger Calle Sandstedt, redaktionschef på Omni.

Under Omnis redaktionella konferenser och utbildningar har det nästan blivit ett mantra att alla måste vidareutbilda sig inom AI.

– Att som journalist lära sig generativ AI, till exempel att kunna ge effektiva instruktioner (prompta), är den viktigaste investeringen du kan göra för din egen utveckling. Det är inte bara viktigt, det kommer att vara helt avgörande för allt vi gör framåt, säger Calle Sandstedt.

Ian Vännman, som också är medgrundare av Omni, påpekar att många företag nu är för teknikfokuserade när det gäller AI och missar det stora behovet av kompetens- och kunskapsutveckling.

– Tänk dig att du har fått tusentals trainees, eller hur många du vill, till ditt företag. De kan nästan lösa allt du vill, men du måste ta hand om dem, lära känna dem och ge dem mycket tydliga instruktioner. Det är vad vi nu har fått med ChatGPT, förklarar han.

Han exemplifierar med programmering, där en novis idag på egen hand kan åstadkomma vad som igår krävde en erfaren utvecklare.

– Plötsligt har avancerad utveckling blivit tillgänglig för många fler, och dessutom till en betydligt lägre kostnad.

A speech to all the wonderful past and present employees at Omni

When we at Omni celebrated our 10th anniversary with a grand party last Saturday, we invited everyone who has ever worked at Omni.

The party was pure magic.

An evening filled with lots of nostalgia and our first ever Omni Awards, featuring prices for…

• “The Omni Tradition That Sparks the Most FOMO”
• “The Most Unexpected Career Move After Omni”
• “The Best Teambuilding Activity with Least Impact on Core Business”
• “The Best Side Hustle While Working at Omni”

Omni is Sweden's best news app. Yet, what you outside Team Omni don't often see is the cornerstone of all this success: the amazing individuals who work at Omni. And this party was dedicated to them.

Here's a summary of what I said to the 120 current and former stars of Omni during the dinner. And sorry, it become a very long speech...

* * *

There are so many incredible Omni stories to tell.

There are numerous little coincidences that have been crucial to Omni’s fate.

And there are so many wonderful Omni memories to share.

There are even a whole series of amazing love stories from Omni to tell you about.

In fact, there was supposed to be an "Omni Biggest Love Award," among all the other awards tonight, but it was scrapped by those with slightly better judgment than myself.

And that was probably for the best.

Instead, I want to take a few minutes to talk seriously about what makes me incredibly proud during the Omni journey that we have done – and are doing – together.



Right here and now, I feel so proud that Omni means so much that you all actually made the journey to come here.

Like Michal and Kuba, who were our developers in Poland and left years ago – but flew in to join our birthday celebration today.

And all of you, no matter how far or short your journey was to be here. You are 120 wonderful people here tonight, for whom Omni means so much that you're attending our 10-year birthday party.

This makes me proud, very proud.


Of course, I'm also proud of how we've changed and improved how the Swedish people consume news.

And I'm not just talking about Omni being present at the breakfast table every morning with Crown Princess Victoria and Prince Daniel enjoying their royal breakfast.

Or when the royals are sitting on the royal toilet, doing their business, and reading their favourite news app Omni at the same time.

No, I'm thinking more about how we've genuinely changed and improved news consumption for over half a million Swedes.

No other news service is as sticky and addictive as Omni is today.

No other news service is read as frequently by its users as Omni.

Changing the news habits of the Swedish people the way Omni has done – yes, it’s a huge deal.

We have truly made an impact.

We all here have many reasons to be very, very proud.



Indirectly, we have also changed and improved news consumption for even more people than just our readers.

Other news media have been radically affected and changed by us.

SVT has practically copied our entire app. And that's not just because Jan Helin went there. No, it can probably be better explained by how Omni's innovation has inspired others to improve.

All Sweden’s evening and morning newspapers have stepped up their breaking news game to another level since Omni entered the market.

Not to mention Dagens Industri, which Omni Ekonomi caused to completely change their way of working.

This, how we have influenced and improved other media's products and news coverage, is something to also be very proud of.


Equally proud we should be of how, through Omni, we have also contributed to our own development, all of us here.

And I want to start by talking about all of you who no longer work for Omni, but whom we had the great honor of having on loan.

In some cases, only for a few months, and in others in other cases for the firs eight or ten years of your professional lives.

Being able to follow – and be part of – your development journeys makes me incredibly proud.

In extreme cases, maybe our contribution was helping you to realize that you didn't want to continue as journalists or developers.

Today, you are press secretaries for ministers and party leaders, yoga gurus, ceramists, and tax lawyers. Being part of your journeys is something we are also proud of.

Others of you took the skills from Omni and continued in journalism with fantastic careers as both competitors and colleagues in the industry. We are very proud of you too.

Some of you also inspire in your unique journeys after Omni which we follow with pride.

Take Lubna El-Shanti as an example, who unfortunately isn't here, but who went from Omni to Swedish Radio and has given a voice to the war in Ukraine more than anyone else in Swedish media.

There's also a whole bunch of developers who have advanced in their careers. Every time I see someone write Ex-Omni on LinkedIn, I feel proud. It must be said that quite a few of you ended up at Spotify though, and I don’t understand why.

No matter where you've gone after Omni, we are proud to have been a part of your careers and your development.

Not to mention the former Schibsted directors.

A handful of you here were the high-level executives in Schibsted when the first seeds of Omni were sown.

The fact that Omni means and has meant so much to you that you, years after leaving Schibsted, come here, makes us incredibly proud.

I texted with Raoul on Sunday about some party logistics, to which he replied:

"When it comes to Omni, I'm in for anything."

That makes us proud.

And of course, all of you who are at Omni today. You make me particularly proud.

Omni has grown significantly over these ten years. Today, no fewer than 45 stars work for Omni.

Several have been here the whole way, several of you since before it all began. That's something to be proud of.

But we've also recruited a long line of new stars along the way, in our business team, product team and editorial teams. Being able to attract all of you stars is something we are indeed proud of.

Moreover, we now have a growing number of returnees, in Schibsted-language we call them Boomerang. Yes, I talk about Acke, Jenny, Martin, and David, who were once with Omni and then, years later, came back. What a thing, you actually longed to return and you came back!

Not to diminish the achievements made at Omni or Omni Ekonomi in the beginning, but it must be said that Omni today is on a whole different level.

And that's not surprising. We are 10 years of experiences better and wiser.

Take our two news desks as an example. I dare to say that no other Swedish newsroom today can match ours in terms of competence and experience. And this is reflected every day, as both Omni and Omni Ekonomi lead Sweden’s news coverage.

Yes, you hear me. Proud is just the first word for what I feel for Team Omni of today.

Maybe that's enough for now. You are probably longing to dance or maybe longing for the bar.

But there's one last thing to be proud of, something that really feels here tonight. Let's call it the Omni feeling.

The magic that we experience here tonight.

Or on special occasions like when we're all at Gällnö, when we kayak together, when we're at summer camp on Gotland – or when we every day work together at the news desks.

The always kind, helpful, learning, curious Omni culture.

You know, that very unique Omni feeling, sometimes you can almost touch it.

And this feeling or culture is not the work of one or a few people. It's all of you here who have been part of creating this.

Thank you all for what you have done for Omni.

I hope you all feel as proud as I do.

//Markus