Låt oss säga som det är: Medieindustrin ligger smärtsamt efter när det gäller att ställa om för att klara det revolutionerande teknikskifte som AI innebär.
I förra veckan var vi ett par hundra mediepersoner som hade den stora förmånen att vara gäster på den fantastiska AI-konferensen ”Nordic AI in Media Summit 2024” i Köpenhamn. Vi på Omni var lite extra stolta eftersom vår kollega Agnes Stenbom, som delar kontor och samarbetar med oss på Omni genom Schibsted-initiativet IN/Lab, var en av arrangörerna. Agnes briljerade med både sin kompetens och sitt underbara sätt att presentera på scenen.
Mycket klokt har redan sagts om denna konferens, inte minst om den unika community som konferensen innebär för kunskapsdelning och transparens kring AI mellan mediebolag som i andra sammanhang konkurrerar med varandra. För mig var det första året på konferensen, men jag kommer aldrig att missa den igen.
Men förutom allt det positiva på konferensen tar jag med mig två mer oroande reflektioner. Journalistikprofessor Jeff Jarvis och Ezra Eeman, strategichef på den holländska tv-kanalen NPO, framförde nämligen också två mer obekväma, men ack så kloka, sanningar på scenen. Konferensens viktigaste budskap, menar jag.
1. Nyhetsmedier ligger smärtsamt efter.
Det var en hel ocean av AI-initiativ för nyhetsmedier som berättades om på scenen i Köpenhamn. Men inte ett enda showcase var transformativt, inte ett enda innebar att helt ställa om hur vi arbetar eller vilka nyhetsupplevelser vi ger våra användare. Vad vi i bästa fall ägnar oss åt är ”sustaining innovation”, ingen tillstymmelse till "disruptive innovation”.
Ezra Eeman, som är direktör för strategi och innovation på den holländska tv-kanalen NPO, var hårdast av alla när han sammanfattade det första riktiga AI-året för nyhetsindustrin. Han sa att den verkliga effekten på ekosystemet ännu knappt syns, ”bortsett från en enorm mängd genererat brus och några exklusiva partnerskapsavtal”.
Eeman uppmanade mediebolag till ett mer strategiskt förhållningssätt och integrering av AI-kapaciteter och höjde en tydlig varningsflagg för att den riktiga förändringen och effekten kommer att bli verklighet för oss under kommande år.
”Jag tror inte att AI kommer att rädda utgivarna – det kommer att bero på vår förmåga att återuppfinna oss själva (med AI) inte bara som nyhets- och informationsförmedlare utan som värdefulla tjänster i en komplex värld”, sa Eeman.
Jag kan bara hålla med. Nyhetsmedier, som vi idag känner dem, kommer inte att finnas i en framtid. Att gå till nyhetsdestinationer kommer att tillhöra dåtiden. Och ingenting kommer förstås att bli sig likt på en nyhetsredaktion.
Om vi, som idag arbetar med nyhetsmedier, ska vara med och slåss för trovärdig och högkvalitativ nyhetsförmedling i en framtid så måste vi snarast möjligt inse att detta teknikskifte är transformativt och något helt annat än en möjlighet att bygga coola features ovanpå stora språkmodeller (som vi förstås också ska göra).
Medan AI-bolagen och de stora techbolagen investerar miljarder och åter miljarder i sina nya plattformar, så har vi mediebolag i bästa fall formerat AI-team med en handfull medarbetare som ska ta oss in i framtiden. Om vi i medieindustrin fortsätter som nu, så kommer vi att bli så frånkörda.
Titta på Ezra Eemans presentation här.
2. Vi måste ta av oss offerkoftan.
Jeff Jarvis, som är välkänd professor vid New York's Newmark School of Journalism, var tyvärr inte på plats, men lyckades via länk ändå vara den som kom med de mest obekväma – och kloka – sanningarna. Han ifrågasatte att vi nyhetsmedier nu, precis som vid alla tidigare historiska teknikskiften, tar på oss offerkoftan.
Jarvis beskrev målande hur amerikanska medier, precis som vid internets början, intar en försvarsposition och felaktigt stämmer AI-bolagen och hävdar att allt nyhetsmedierna gör är skyddat av upphovsrätt.
”Det är helt enkelt inte sant. Vi som journalister läser alla varandra, använder fakta från varandra, anpassar oss och lär av varandra. Så när vi säger att vi kan göra det med journalister och sedan säger att AI-företag och deras AI inte kan läsa och lära sig från detta innehåll utan licensiering och betalning, är det i mitt tycke hyckleri”, sa Jarvis.
Sen berättar han hur nyhetsmedier alltid har agerat så mot nya teknologier och nya konkurrenter, och drar exempel på hur amerikanska papperstidningar gick ihop mot de första radiostationerna och krävde att de skulle stänga ner sina nyhetssändningar, tvinga dem att endast ha två 5-minuters nyhetssändningar som bara kunde köpas av nyhetsbyråer ägda av tidningarna.
Jarvis är inte emot att nyhetsmedier tar betalt av AI-bolagen eller ingår partnerskap, men han menar att vi måste förflytta vårt fokus från en försvarsposition till att omfamna den nya transformativa teknologin. Han manar till att påverka AI-bolagen så att mer av språkmodellerna blir så kallad open source, men också till att bidra till att språkmodellerna blir bättre.
”Vill vi ha fler och fler dumma språkmodeller där ute?” frågade Jarvis retoriskt apropå alla mediebolag som blockerar språkmodellerna från att ta del av deras innehåll.
På ett befriande sätt svor Jarvis också i kyrkan när han ifrågasatte hur nyhetsindustrin, särskilt i USA, sätter upp betalmurar som gör att all kvalitetsjournalistik sätts bakom betalmurar och lämnar den fria webben öppen för desinformation och propaganda. Detta kommer att bli ett allt större problem i en framtid när internet svämmar över av AI-genererat nyhetsinnehåll.
Det ska sägas att Jarvis inte är emot att ta betalt för journalistik, men han är emot att nyhetsmedier helt ger upp tanken på gratis nyhetsförmedling till de stora massorna. Att lyssna på Jarvis är förstås extra befriande för oss på Omni.
Vi på Omni börjar nämligen bli allt mer ensamma i att inte blockera AI-bolagen från att läsa oss, plus att vi på Omni alltid kommer att ge vår högkvalitativa nyhetsförmedling gratis (men med möjligheten att, för den som vill, få fantastisk fördjupning med Omni Mer).
Titta på Jeff Jarvis brandtal här
/Markus
PS1. Här kan ni läsa mer om varför Omni inte stoppar AI-bolagen från att läsa oss.
PS2. Här kan ni läsa varför alla på Omni måste lägga 5% av sin arbetstid på att lära sig generativ AI.