Omni finansieras ungefär till hälften genom prenumerationsintäkter och till hälften genom annonsintäkter. Det är så vi finansierar våra ungefär 30 journalister stora redaktion och vårt team med elva utvecklare.
Annonser har alltid varit en del av nyhetsmedier, även på de gamla papperstidningarnas tid. Dels som en del av innehållet, där annonsörer har möjlighet att nå ut till allmänheten via nyhetsmedierna, men också som ett sätt att finansiera journalistiken.
Men digitaliseringen har inneburit en stor utmaning för nyhetsmediernas möjlighet att finansiera journalistiken genom annonsintäkter. De stora techgiganterna – tänk Meta och Google – har lagt beslag på nästan all digital annonstillväxt under flera år.
Annonser är dessutom komplexa att hantera i sin utformning. De ska smälta in och vara en naturlig del av produkten och inte störa för mycket, samtidigt som de inte får försvinna helt så att du inte ser eller ens uppmärksammar dem.
När vi startade Omni var vi pionjärer inom så kallad native advertising och satte en standard för det nya annonsformatet i Sverige, som många har följt efter. Med native advertising menar vi de gula textannonserna som du ser i vårt nyhetsflöde. De är fortsatt våra allra mest uppskattade annonser, både när vi frågar er läsare och när vi frågar annonsörerna.
Men i Omni har vi även så kallade displayannonser, alltså annonser som mer ter sig som vanlig reklam i form av bilder och ibland videor. Dessa passar vissa typer av annonsörer och kampanjer bättre och är vanligt förekommande exempelvis inne i våra artiklar.
Vi på Omni har alltid varit mycket försiktiga med hur många displayannonser vi visar och var. Jämfört med andra medier är vår annonsdensitet väldigt låg.
Trots att vi har 2 miljarder sidvisningar i appen varje år är det knappt en fjärdedel av dem som genererar visningar av displayannonser.
På våra artiklar är annonsdensiteten så låg att många läsare inte får se en endaste annons. Genom att nu flytta upp displayannonsen ett snäpp i artiklar hoppas vi lösa det problemet. Displayannonserna kommer nu att visas mellan rubriken och texten, istället för mellan texten och länkarna efter. Ni kommer att se denna ändring ske successivt i Omni framåt.
Samtidigt som vi gör detta förtydligar vi också uppmärkningen av alla annonser i Omni. Det kommer att bli lättare att läsa mer om våra annonser och även att klicka sig vidare och bli medlem i Omni Mer om man exempelvis vill betala för att läsa Omni helt annonsfritt.
Men som med alla förändringar kan de kännas obekväma till en början. Därför vill jag förvarna om denna förändring här, och jag hoppas att ni snabbt vänjer er och förstår varför vi behöver göra denna förändring.
// Markus
PS. Som alltid vill vi veta vad du tycker, därför har vi här en kortare undersökning om våra annonser. Där kan du förstås också säga vad du tycker om den lilla förändringen som vi nu gör med våra annonser och påverka vår utveckling framåt.