Omni inifrån
En blogg om det inre livet på Omni, om vårt nyhetsarbete, om våra utvecklingsprojekt och om våra planer framåt. – Markus Gustafsson, chefredaktör.

”Världens viktigaste val” – därför får du Omni Mer gratis i två månader

”Det är det viktigaste valet i våra liv”, sa Kamala Harris på Demokraternas konvent.

”Det kommer att bli den viktigaste dagen i vårt lands historia”, sa Donald Trump redan månader tidigare.

Stora ord, ja, men de bär på en kärna av sanning.

Sällan har ett amerikanskt val haft så stor betydelse – inte bara för USA utan för hela världen. Tidigare kunde vi i Europa betrakta amerikanska val med ett visst lugn, eftersom det fanns en bred konsensus i USA om att skydda Europa, särskilt under kalla kriget.

Men valet 2016, där Donald Trump tog hem segern, markerade en vändpunkt.

Inför valet 2024 följer vi i Europa utvecklingen med större oro, fullt medvetna om att resultatet kan få omvälvande konsekvenser globalt. Och vi är inte de enda i världen som gör det.

Att kalla presidentvalet för vår tids viktigaste val i världen är ingen överdrift.

Det är ett antal av världens just nu största frågor som direkt påverkas - eller avgörs - av om Kamala Harris eller Donald Trump vinner valet:

  • Europas säkerhet och Natos framtid
  • Kriget i Ukraina och pressen på Putin
  • Världens relation till Kina
  • Den globala handeln
  • Konflikten i Gaza och risken för ett storkrig i Mellanöstern
  • Klimatomställningen
  • Globala spridningen av populism och auktoritärt styre

Och detta är bara några av de stora frågorna som står på spel.

Med denna bakgrund gör vi på Omni vår största satsning någonsin inför det amerikanska presidentvalet. Du kanske redan har märkt intensiteten, bredden och djupet i vår rapportering. Ingen annan svensk nyhetsförmedlare är i närheten av vår omfattande bevakning – och vi har bara börjat.

I Omni Mer kommer du särskilt att märka hur vi prioriterar detta val genom fördjupande och förklarande journalistik. Varje dag ger vi dig bakgrund, analyser och perspektiv för att hjälpa dig förstå vad som kan avgöra valet – och inte minst vad som står på spel för världen, Europa och Sverige.

Inte medlem än? I tider av exceptionellt stora nyhetshändelser har vi som nyhetsförmedlare ett ansvar att göra vår fördjupande journalistik tillgänglig för fler. Därför ger vi nu dig som ännu inte är medlem möjligheten att läsa Omni Mer gratis i två månader.

Gå till erbjudandet: Omni Mer gratis i två månader över USA-valet

//Markus

Gör en insats för demokratin i dag – gå och rösta!

Kära läsare!

Vi på Omni lägger oss förstås inte i hur du röstar i dag. Eller vad du tycker i sakfrågorna. Vi är nämligen helt opolitiska, helt obundna. Vi har inte ens en ledarsida.

Men en sak tar vi ställning för. Vi tar ställning för demokratin och att utnyttja sin rätt att rösta i allmänna val.

Därför kommer här en sista uppmaning till er som ännu inte har röstat:

Gör en insats för demokratin i dag.
Gå och rösta.

Detta EU-val är inte ett val som alla andra. Det sker samtidigt som Ryssland bedriver anfallskrig i Ukraina. Dessutom spås europeiska extrempartier som tar ställning för Putin – och mot Ukraina – gå framåt i EU-valet.

Det är ett milt sagt polariserat Europa som går till val.

Det finns många anledningar att stå upp för demokratin i dag och lägga din röst på det parti som du tycker står för det Europa och den framtid du vill ha.

Om du vill läsa in dig en sista gång, så läs denna artikel där vi har samlat den bästa fördjupande och förklarande läsningen från Omni Mer om EU-valet. Där hittar du även alla mediers olika valkompasser.

Nog för att jag vet att ni, Omnis läsare, är Sveriges smartaste och att ni mer än andra gillar att vara de mest insatta. Men inte trodde jag att EU-valet skulle innebära rekord i antalet nya Omni Mer-prenumeranter.

Bara de senaste veckorna har Omnis satsningar på förklaring och fördjupning om EU-valet gett oss över 4 500 nya Omni Mer-prenumeranter. Det är tiofaldigt fler än jag vågade drömma om.

Ännu mer glädjande är att förtidsröstningen tyder på att valdeltagandet i Sverige kan bli högre än någonsin i ett EU-val. Under den första veckan som det var möjligt att förtidsrösta noterades en ökning med nära 40 procent jämfört med förra EU-valet.

För oss politiskt intresserade nyhetsjournalister känns det lite som julafton i dag. Under dagen dubblar vi bemanningen och i kväll är vi ännu fler inne. Även jag är inne på redaktionen, mest för att jag inte kan låta bli.

I väg och rösta nu om du inte redan har gjort. Låt oss sätta nytt rekord i valdeltagande i dag.

Klockan 21 ikväll stänger vallokalerna.

/Markus Gustafsson,
chefredaktör och vd

PS. Inte medlem i Omni Mer än? I och med EU-valet erbjuder vi alla att bli gratis medlemmar. Då ingår att du kan dela ditt abonnemang gratis med en vän eller någon i din familj. Dessutom blir Omni helt annonsfritt. Bli medlem här.

Omni värvar tillbaka redaktionschef Ines Micanovic från SVT

Fantastiska nyheter på Omni idag. Ines Micanovic kommer hem igen som redaktionschef!

På Omni finns nu flera kollegor som varit på Omni, prövat utmaningar utanför bolaget – för att sen komma tillbaka. Vi kallar dem boomerangs och ser det som det finaste av alla betyg för oss som team och arbetsplats.

Ines blev snabbt en stjärna på Omni när hon började som nyhetsredaktör samma år som Omni lanserads. Efter några år som redaktör blev hon redaktionschef tillsammans med Calle Sandstedt. För tre år sedan var det sorg när SVT värvade Ines, men desto gladare är vi förstås idag när Ines kommer tillbaka. Ines är den nya tidens redaktionella ledare med precis det entreprenöriella driv som vi älskar på Omni. Nu dessutom många erfarenheter rikare efter de senaste årens utflykt till SVT Online.

Vi är så stolta över att få dig tillbaka, Ines!

Redaktionschefer på Omni är nu förutom Ines Micanovic ika fantastiska ledarna Matilda Glaser och Calle Sandstedt. Dessutom fördjupningskungen Samuel Inghammar som chef för Omni Mer och börsdrottningen Sandra Johansson som redaktionschef för Omni Ekonomi. Bättre redaktionsledning kan jag inte ens drömma om att ha.

Läs mer här:

Pressmeddelande: Omni värvar tillbaka redaktionschef Ines Micanovic från SVT

Dagens Media: Redaktionschef återvänder till Omni

Dagens Opinion: Omni återvärvar redaktionschef


Professorns obekväma (och kloka) ord om nyhetsmedier och AI

Låt oss säga som det är: Medieindustrin ligger smärtsamt efter när det gäller att ställa om för att klara det revolutionerande teknikskifte som AI innebär.

I förra veckan var vi ett par hundra mediepersoner som hade den stora förmånen att vara gäster på den fantastiska AI-konferensen ”Nordic AI in Media Summit 2024” i Köpenhamn. Vi på Omni var lite extra stolta eftersom vår kollega Agnes Stenbom, som delar kontor och samarbetar med oss på Omni genom Schibsted-initiativet IN/Lab, var en av arrangörerna. Agnes briljerade med både sin kompetens och sitt underbara sätt att presentera på scenen.

Mycket klokt har redan sagts om denna konferens, inte minst om den unika community som konferensen innebär för kunskapsdelning och transparens kring AI mellan mediebolag som i andra sammanhang konkurrerar med varandra. För mig var det första året på konferensen, men jag kommer aldrig att missa den igen.

Men förutom allt det positiva på konferensen tar jag med mig två mer oroande reflektioner. Journalistikprofessor Jeff Jarvis och Ezra Eeman, strategichef på den holländska tv-kanalen NPO, framförde nämligen också två mer obekväma, men ack så kloka, sanningar på scenen. Konferensens viktigaste budskap, menar jag.

1. Nyhetsmedier ligger smärtsamt efter.

Det var en hel ocean av AI-initiativ för nyhetsmedier som berättades om på scenen i Köpenhamn. Men inte ett enda showcase var transformativt, inte ett enda innebar att helt ställa om hur vi arbetar eller vilka nyhetsupplevelser vi ger våra användare. Vad vi i bästa fall ägnar oss åt är ”sustaining innovation”, ingen tillstymmelse till "disruptive innovation”.

Ezra Eeman, som är direktör för strategi och innovation på den holländska tv-kanalen NPO, var hårdast av alla när han sammanfattade det första riktiga AI-året för nyhetsindustrin. Han sa att den verkliga effekten på ekosystemet ännu knappt syns, ”bortsett från en enorm mängd genererat brus och några exklusiva partnerskapsavtal”.

Eeman uppmanade mediebolag till ett mer strategiskt förhållningssätt och integrering av AI-kapaciteter och höjde en tydlig varningsflagg för att den riktiga förändringen och effekten kommer att bli verklighet för oss under kommande år.

”Jag tror inte att AI kommer att rädda utgivarna – det kommer att bero på vår förmåga att återuppfinna oss själva (med AI) inte bara som nyhets- och informationsförmedlare utan som värdefulla tjänster i en komplex värld”, sa Eeman.

Jag kan bara hålla med. Nyhetsmedier, som vi idag känner dem, kommer inte att finnas i en framtid. Att gå till nyhetsdestinationer kommer att tillhöra dåtiden. Och ingenting kommer förstås att bli sig likt på en nyhetsredaktion. 

Om vi, som idag arbetar med nyhetsmedier, ska vara med och slåss för trovärdig och högkvalitativ nyhetsförmedling i en framtid så måste vi snarast möjligt inse att detta teknikskifte är transformativt och något helt annat än en möjlighet att bygga coola features ovanpå stora språkmodeller (som vi förstås också ska göra).

Medan AI-bolagen och de stora techbolagen investerar miljarder och åter miljarder i sina nya plattformar, så har vi mediebolag i bästa fall formerat AI-team med en handfull medarbetare som ska ta oss in i framtiden. Om vi i medieindustrin fortsätter som nu, så kommer vi att bli så frånkörda.

Titta på Ezra Eemans presentation här.

2. Vi måste ta av oss offerkoftan.

Jeff Jarvis, som är välkänd professor vid New York's Newmark School of Journalism, var tyvärr inte på plats, men lyckades via länk ändå vara den som kom med de mest obekväma – och kloka – sanningarna. Han ifrågasatte att vi nyhetsmedier nu, precis som vid alla tidigare historiska teknikskiften, tar på oss offerkoftan. 

Jarvis beskrev målande hur amerikanska medier, precis som vid internets början, intar en försvarsposition och felaktigt stämmer AI-bolagen och hävdar att allt nyhetsmedierna gör är skyddat av upphovsrätt.

”Det är helt enkelt inte sant. Vi som journalister läser alla varandra, använder fakta från varandra, anpassar oss och lär av varandra. Så när vi säger att vi kan göra det med journalister och sedan säger att AI-företag och deras AI inte kan läsa och lära sig från detta innehåll utan licensiering och betalning, är det i mitt tycke hyckleri”, sa Jarvis.

Sen berättar han hur nyhetsmedier alltid har agerat så mot nya teknologier och nya konkurrenter, och drar exempel på hur amerikanska papperstidningar gick ihop mot de första radiostationerna och krävde att de skulle stänga ner sina nyhetssändningar, tvinga dem att endast ha två 5-minuters nyhetssändningar som bara kunde köpas av nyhetsbyråer ägda av tidningarna.

Jarvis är inte emot att nyhetsmedier tar betalt av AI-bolagen eller ingår partnerskap, men han menar att vi måste förflytta vårt fokus från en försvarsposition till att omfamna den nya transformativa teknologin. Han manar till att påverka AI-bolagen så att mer av språkmodellerna blir så kallad open source, men också till att bidra till att språkmodellerna blir bättre.

”Vill vi ha fler och fler dumma språkmodeller där ute?” frågade Jarvis retoriskt apropå alla mediebolag som blockerar språkmodellerna från att ta del av deras innehåll.

På ett befriande sätt svor Jarvis också i kyrkan när han ifrågasatte hur nyhetsindustrin, särskilt i USA, sätter upp betalmurar som gör att all kvalitetsjournalistik sätts bakom betalmurar och lämnar den fria webben öppen för desinformation och propaganda. Detta kommer att bli ett allt större problem i en framtid när internet svämmar över av AI-genererat nyhetsinnehåll.

Det ska sägas att Jarvis inte är emot att ta betalt för journalistik, men han är emot att nyhetsmedier helt ger upp tanken på gratis nyhetsförmedling till de stora massorna. Att lyssna på Jarvis är förstås extra befriande för oss på Omni.

Vi på Omni börjar nämligen bli allt mer ensamma i att inte blockera AI-bolagen från att läsa oss, plus att vi på Omni alltid kommer att ge vår högkvalitativa nyhetsförmedling gratis (men med möjligheten att, för den som vill, få fantastisk fördjupning med Omni Mer).

Titta på Jeff Jarvis brandtal här

/Markus

PS1. Här kan ni läsa mer om varför Omni inte stoppar AI-bolagen från att läsa oss.

PS2. Här kan ni läsa varför alla på Omni måste lägga 5% av sin arbetstid på att lära sig generativ AI.

Omni: Lägg minst 5 procent av arbetstiden på att lära er AI!

På Omni pågår en lång rad utvecklingsprojekt och satsningar kring AI, utlöst av lanseringen av ChatGPT 3.5 den 30 november 2022.

– Det finns helt klart ett före och efter den dagen. Det var då vi alla för första gången verkligen förstod hur generativ AI kommer att revolutionera allt. Vi hade försökt förstå det tidigare, men med ChatGPT 3.5 blev det kristallklart att generativ AI kommer att förändra nyhetsindustrin som vi känner den, säger Markus Gustafsson, chefredaktör, VD och medgrundare på Omni.

Generativ AI betraktas på Omni som en händelse lika transformativ som digitaliseringen i sig.

– Det kommer att genomsyra och förändra allt, säger Markus Gustafsson.

– Generativ AI öppnar helt nya möjligheter för produktutveckling och förändrar den redaktionella arbetsprocessen i grunden. Det kommer säkert att radikalt förändra användarbeteendet över tid; vi kanske inte ens behöver traditionella nyhetsdestinationer framöver.

På Omni investeras det i nya tekniska lösningar som tar tillvara på möjligheterna med generativ AI. Men enligt Omni är egentligen inte det som är det viktigaste just nu.

– Det viktigaste är att vi mentalt anpassar oss och att alla på Omni blir experter på att använda den nya tekniken och de möjligheter den erbjuder, säger Markus Gustafsson.

Inför 2024 fattade Omni beslutet att försäkra att alla anställda faktiskt investerar tid i kompetensutveckling inom AI. Likt andra årliga mål om intäkter, trafik och betalande medlemmar, har nu även målet att alla anställda ska lägga minst fem procent av sin arbetstid på personlig utveckling inom AI införts.

– Egentligen borde målet vara högre, men vi börjar här, med en nivå som är genomförbar för alla.

För närvarande går tio medarbetare ett AI-pilotprogram, som syftar till att göra Omnis redaktörer till AI-virtuoser. Förutom själva promptingen så går utbildningen ut på att skola joúrnalisterna till att själva kunna bygga verktygen de vill använda.

– Det är win-win. Förutom att vi blir prompt masters så får vi en rad riktigt coola verktyg. För bara 1,5 år sedan var detta inte möjligt. Men nu är vi här, säger Calle Sandstedt, redaktionschef på Omni.

Under Omnis redaktionella konferenser och utbildningar har det nästan blivit ett mantra att alla måste vidareutbilda sig inom AI.

– Att som journalist lära sig generativ AI, till exempel att kunna ge effektiva instruktioner (prompta), är den viktigaste investeringen du kan göra för din egen utveckling. Det är inte bara viktigt, det kommer att vara helt avgörande för allt vi gör framåt, säger Calle Sandstedt.

Ian Vännman, som också är medgrundare av Omni, påpekar att många företag nu är för teknikfokuserade när det gäller AI och missar det stora behovet av kompetens- och kunskapsutveckling.

– Tänk dig att du har fått tusentals trainees, eller hur många du vill, till ditt företag. De kan nästan lösa allt du vill, men du måste ta hand om dem, lära känna dem och ge dem mycket tydliga instruktioner. Det är vad vi nu har fått med ChatGPT, förklarar han.

Han exemplifierar med programmering, där en novis idag på egen hand kan åstadkomma vad som igår krävde en erfaren utvecklare.

– Plötsligt har avancerad utveckling blivit tillgänglig för många fler, och dessutom till en betydligt lägre kostnad.