Den senaste veckan har vi på olika sätt firat att Omni fyller 10 år. Den kanske roligaste delen av 10-årsfirandet – och viktigaste – är att vi nu öppnar dörrarna till Omni Mer och Omni Ekonomi för alla under 23 år. Vi gör kort sagt all vår förklarande och fördjupande journalistik tillgänglig för alla er unga läsare.
Är du under 23 år? Ta del av erbjudandet här!
Omni har, på 10 år, blivit ett av Sveriges ledande nyhetsmedier. Vi har idag cirka 650.000 läsare varje vecka. När opinionsinstitutet Novus undersökte svenskarnas nyhetskonsumtion så var en av frågorna vilket digitalt nyhetsmedium svenska folket oftast använder. I åldersgruppen 18-34 år klättrar Omni nu upp till en fin tredje plats, vilket innebär större än såväl Dagens Nyheter som Expressen, Sveriges Radio, TV4 och Svenska Dagbladet. Endast Aftonbladet och SVT är större i den gruppen.
Vi är förstås extra stolta över att vara starka i just den yngre målgruppen. Ni som är våra yngre läsare visar oftare än andra vägen för vilken nyhetsupplevelse som framtidens nyhetskonsumenter vill ha. Så stort tack för att ni väljer oss och därigenom bidrar till att varje dag göra Omni ännu lite bättre.
I undersökningen är Omni faktiskt den enda nyhetsdestinationen som har större andel läsare bland yngre än i genomsnitt. Det finns säkert många förklaringar till det. En avgörande anledning är nog att Omni är skapad både av och för morgondagens nyhetsläsare – helt anpassad för mobilen. Det Novus-undersökningen också visar är att Omni får exceptionellt höga värden jämfört med andra medier när det gäller just trovärdighet, oberoende och att inte vara politiskt färgad på nyhetsplats.
Men att ni som är yngre väljer Omni är inte bara bra för vår utveckling, utan än viktigare ur ett samhällsperspektiv. I en era där sociala medier och desinformation gör livet väldigt svårt som nyhetskonsument – blir tillgången till högkvalitativ nyhetsförmedling ännu viktigare, inte minst för unga.
Se gärna videon om Omnis löfte – och syfte
Men det finns ett litet problem.
Både snabb nyhetsrapportering som Omnis och fördjupande journalistik – som i Omni Mer och Omni Ekonomi – kostar att producera. På Omni och Omni Ekonomi jobbar idag 30 journalister, ofta i skift veckans alla dagar och dygnets alla timmar. Detta måste vi finansiera. Genom annonsintäkter kan vi hålla den snabba nyhetsförmedlingen gratis för alla och så ska det alltid förbli. Men för att ta del av vår fördjupande och förklarande journalistik i Omni Mer så behöver man vara medlem och det kostar från 99 kronor i månaden. För Omni Ekonomi samma sak, som kostar från 149 kronor i månaden. Förutom fördjupande och förklarande journalistik från vår redaktion, får du genom medlemskapet tillgång till premiuminnehåll från en lång rad av världens ledande nyhets- och affärsmedier.
Men för dig som är ung, och kanske helt utan egen inkomst, kan även 99 kronor i månaden vara en alltför stor barriär för att ta del av den fördjupande och förklarande journalistiken.
Därför har vi beslutat att alla som är 23 år eller yngre får ta del av Omni Mer och Omni Ekonomi helt gratis.
Erbjudandet är helt utan förpliktelser. Det avslutas automatiskt när du fyller 23 och du behöver inte använda något kreditkort eller annat för att registrera dig.
Är du under 23 år? Ta del av erbjudandet här!
Hjälp oss gärna att sprida erbjudande genom att tipsa folk du känner. Har du andra idéer om hur vi kan nå ut med att Sveriges alla unga kan ta del av Omni Mer och Omni Ekonomi helt gratis, mejla gärna min kollega Erik, som är ansvarig för satsningen. Det ska sägas att vi också är i färd med att ta fram erbjudanden för landets studenter, som ju ibland är äldre än 23 år. Har du idéer om detta får du också gärna kontakta oss.
//Markus