En blogg om det inre livet på Omni, om vårt nyhetsarbete, om våra utvecklingsprojekt och om våra planer framåt. – Markus Gustafsson, chefredaktör.

2023 är ett år med många namn

Det snällaste ordet vi i mediebranschen kan använda när vi beskriver år 2023 är ordet utmanande. Utmanande ekonomiskt, utmanande nyhetsmässigt, utmanande i omvärlden och dessutom en hel industri som utmanas av generativ AI.

Många skulle nog kalla 2023 för ett riktigt skitår.

För oss på Omni är det i tider som dessa som vi är som allra bäst.

* * *

”Vi vill utmana människor till nya perspektiv om världen, varandra och sig själva”.

Så lyder Omnis purpose, eller syftet som vi säger på svenska. Det är för att göra detta som vi finns, det är för att vi tror på detta som vi går till jobbet (här finns en liten film om den saken).

Just ordet utmana, som i vårt purpose, är väldigt mycket Omni. Vi brukar beskriva vårt team-DNA som ”att utmana status quo”. Men vi gillar också det motsatta, nämligen att bli utmanade. Det är när vi utmanas som vi utvecklas och blir som allra bäst.

Pandemin är ett bra exempel på det. Den fick oss att på bara en dag ställa om hela Omnis organisation till ett nätverk av satellitredaktioner runt om i Sverige och världen. Det innebar starten för en work-from-anywhere-policy som sedan dess med framgång lever kvar på Omni.

Bara några månader efter pandemins utbrott lanserade vi också det lyckade supporterinitiativet Omni Vän och strax därefter relanserade vi Omni Ekonomi som en premiumtjänst. Det visade sig vara flera avgörande lyckodrag för oss, som vi förmodligen inte hade förmått oss att göra om vi inte hade blivit svårt utmanade där och då.

Lite så brukar det vara med vår nyhetsbevakning också. När det är som allra svårast och som allra mest utmanande, det är då som Omnis och Omni Ekonomis redaktioner är som allra bäst. Det är då vi hittar våra superkrafter. Det är då vårt nyhetsmaskineri blir ostoppbart i snabbhet, i att ge nyhetsöversikt och i att ge flera perspektiv. Och numera också, sedan Omni Mers lansering, i att ge förklaring och fördjupning.

År 2023, med en värld som står i brand och där hat och polarisering ökar på det mest kusliga vis, har vi utmanats till att inte låta nyhetsmaskineriet vila en endaste dag. Omnis superkrafter har behövts för att bevaka den ena nyheten svårare än den andra.

Läsarnas gensvar har inte låtit vänta på dig. När Novus i höstas undersökte nyhetskonsumtionen i Sverige hade Omni klättrat till att vara en av de allra största digitala nyhetstjänsterna. Bland de som är under 35 år intar Omni tredjeplatsen för vilken nyhetssajt eller nyhetstjänst de använder oftast, endast Aftonbladet och SVT är större. I den totala gruppen, alltså i åldern 18–84 år, placerar sig Omni som femte störst. Det innebär större än såväl TV4 som Sverige Radio och Svenska Dagbladet.

Den ekonomiska utvecklingen i världen, och hur det har påverkat annonsmarknaden, har förstås utmanat oss på Omni som hela mediebranschen ett år som detta. Men precis som under pandemin har det också utmanat oss till att tänka om, att tänka annorlunda. Vi har under denna tid gått all-in på att bygga upp vår tjänst för förklarande och fördjupande journalistik, Omni Mer. Samtidigt har vi också investerat i att fortsätta utveckla systerappen Omni Ekonomi, som också den är en premiumtjänst.

Omställningen av affären har gått väldigt, väldigt bra. Vi har nu ungefär 30.000 betalande medlemmar och när vi prognostierar 2024 så ser vi att användarintäkterna är på god väg att stå för hälften av intäkterna framåt. Att vi, just för arbetet med Omni Mer, i år också utsågs till ”Årets Innovation” var precis den utmärkelse som mina kollegor på Omni var värda för deras lika unika som fantastiska prestation.

Som om utmaningarnas positiva påverkan på Omni inte är nog, så avslutas året med en utveckling i samma genre även för vår ägare Schibsted. De har beslutat sig för att splitta bolaget Schibstedkoncernen i två delar, där nyhetsverksamheten tas av börsen och blir 100 procent stiftelseägd. Även detta som en konsekvens av utmaning, nämligen att man har haft svårt att få aktiemarknadernas gillande kring bland annat framtidsinvesteringar i nyhetsmedier.

Vi är mycket, mycket glada för denna nya ägarkonstellation. Dessutom inte så lite stolta över att ha en både smart och tydligt purpose-driven ägare. I sak innebär det att Schibsteds nyhetsmedier, Omni inkluderade, står ännu mycket starkare inför framtiden. Vi får en ekonomiskt exceptionellt stark och långsiktig ägare, god för åtskilliga miljarder norska kronor. I sak innebär det förstås mycket goda möjligheter till fortsatta investeringar i tillväxt och innovation.

* * *

2023 har på många sätt varit ett skitår, särskilt sett till hur omvärlden utvecklar sig. Men vi är i alla fall stolta på Omni över hur vi har hanterat det, mitt i allt det svåra. Vi har utvecklat våra superkrafter, vårt nyhetsmaskineri har om möjligt blivit ännu bättre och vi har även utvecklat våra affärer.

Och det kommer att behövas, tro mig.

Inget tyder på att 2024 kommer att bli ett mindre utmanande år, varken i omvärlden eller för nyhetsutvecklingen.

Under 23 år? Grattis! Nu får du läsa Omni Mer och Omni Ekonomi gratis

Den senaste veckan har vi på olika sätt firat att Omni fyller 10 år. Den kanske roligaste delen av 10-årsfirandet – och viktigaste – är att vi nu öppnar dörrarna till Omni Mer och Omni Ekonomi för alla under 23 år. Vi gör kort sagt all vår förklarande och fördjupande journalistik tillgänglig för alla er unga läsare.

Är du under 23 år? Ta del av erbjudandet här!

Omni har, på 10 år, blivit ett av Sveriges ledande nyhetsmedier. Vi har idag cirka 650.000 läsare varje vecka. När opinionsinstitutet Novus undersökte svenskarnas nyhetskonsumtion så var en av frågorna vilket digitalt nyhetsmedium svenska folket oftast använder. I åldersgruppen 18-34 år klättrar Omni nu upp till en fin tredje plats, vilket innebär större än såväl Dagens Nyheter som Expressen, Sveriges Radio, TV4 och Svenska Dagbladet. Endast Aftonbladet och SVT är större i den gruppen.

Vi är förstås extra stolta över att vara starka i just den yngre målgruppen. Ni som är våra yngre läsare visar oftare än andra vägen för vilken nyhetsupplevelse som framtidens nyhetskonsumenter vill ha. Så stort tack för att ni väljer oss och därigenom bidrar till att varje dag göra Omni ännu lite bättre.

I undersökningen är Omni faktiskt den enda nyhetsdestinationen som har större andel läsare bland yngre än i genomsnitt. Det finns säkert många förklaringar till det. En avgörande anledning är nog att Omni är skapad både av och för morgondagens nyhetsläsare – helt anpassad för mobilen. Det Novus-undersökningen också visar är att Omni får exceptionellt höga värden jämfört med andra medier när det gäller just trovärdighet, oberoende och att inte vara politiskt färgad på nyhetsplats.

Men att ni som är yngre väljer Omni är inte bara bra för vår utveckling, utan än viktigare ur ett samhällsperspektiv. I en era där sociala medier och desinformation gör livet väldigt svårt som nyhetskonsument – blir tillgången till högkvalitativ nyhetsförmedling ännu viktigare, inte minst för unga.

Se gärna videon om Omnis löfte – och syfte

Men det finns ett litet problem.

Både snabb nyhetsrapportering som Omnis och fördjupande journalistik – som i Omni Mer och Omni Ekonomi – kostar att producera. På Omni och Omni Ekonomi jobbar idag 30 journalister, ofta i skift veckans alla dagar och dygnets alla timmar. Detta måste vi finansiera. Genom annonsintäkter kan vi hålla den snabba nyhetsförmedlingen gratis för alla och så ska det alltid förbli. Men för att ta del av vår fördjupande och förklarande journalistik i Omni Mer så behöver man vara medlem och det kostar från 99 kronor i månaden. För Omni Ekonomi samma sak, som kostar från 149 kronor i månaden. Förutom fördjupande och förklarande journalistik från vår redaktion, får du genom medlemskapet tillgång till premiuminnehåll från en lång rad av världens ledande nyhets- och affärsmedier.

Men för dig som är ung, och kanske helt utan egen inkomst, kan även 99 kronor i månaden vara en alltför stor barriär för att ta del av den fördjupande och förklarande journalistiken.

Därför har vi beslutat att alla som är 23 år eller yngre får ta del av Omni Mer och Omni Ekonomi helt gratis.

Erbjudandet är helt utan förpliktelser. Det avslutas automatiskt när du fyller 23 och du behöver inte använda något kreditkort eller annat för att registrera dig.

Är du under 23 år? Ta del av erbjudandet här!

Hjälp oss gärna att sprida erbjudande genom att tipsa folk du känner. Har du andra idéer om hur vi kan nå ut med att Sveriges alla unga kan ta del av Omni Mer och Omni Ekonomi helt gratis, mejla gärna min kollega Erik, som är ansvarig för satsningen. Det ska sägas att vi också är i färd med att ta fram erbjudanden för landets studenter, som ju ibland är äldre än 23 år. Har du idéer om detta får du också gärna kontakta oss.

//Markus

Omni 10 år! Läs Omni-läsarnas fina hyllningar inför årsdagen

Sedan starten för tio år sedan har Omnis läsare haft en väldigt nära relation till oss som nyhetsförmedlare och produkt.

Här berättar en lång rad både kända och okända personer om vad Omni har betytt för just dem och deras nyhetskonsumtion.

Flera lyfter nyhetsöverblicken, snabbheten och de olika perspektiven som det allra bästa. ”Omni är beroendeframkallande”, säger en användare.

Läsarna hyllar Omni: ”Den enda nyhetsappen som behövs”

Omni 10 år! Omnis historia avslöjas: Så gick vår första pitch åt skogen

På tio år har Omni växt till ett av Sveriges största och ledande nyhetsmedier. Det är en unik prestation, åtminstone sett till de senaste 50 årens svenska mediehistoria.

I en lång text inför vårt 10-årsfirande så skriver jag, som är chefredaktör och en av medgrundarna på Omni, om lite kämpigare dagar. Nämligen om det första avgörande mötet med de norska direktörerna i Schibsted – som gick helt åt skogen.

Varsågod, hela texten hittar du här:

Omnis chefredaktör: Så gick den första Omni-pitchen åt skogen

Omni 10 år! Tack alla läsare – ert förtroende är vår främsta bedrift!

Kära läsare,

Det var inte vi som kom på idén till Omni. Den kom från er, ni fantastiska läsare.

Under en omfattande serie djupintervjuer, långt innan Omni lanserades, delade ni med er av era önskemål för framtidens nyhetstjänst:

• Alla nyheter och perspektiv från världens alla medier, tillgängligt i en och samma moderna app med god nyhetsöverblick.

• Nyheterna kort, koncist och korrekt berättade, utan att ge avkall på kvalitet eller möjlighet till fördjupning.

Utifrån dessa önskemål tog vi de första stapplande stegen i utvecklingen av Omni, och resten är, som man brukar säga, historia.

Omni är idag, 10 år efter lanseringen, en av Sveriges största och mest uppskattade nyhetstjänster. I senaste undersökningen från Novus värderar svenska nyhetsläsare Omnis trovärdighet högre än både morgontidningar och SVT.

Med över 650,000 läsare varje vecka har ni alla bidragit till att skapa den rika väv som Omni är idag. Att ni väljer att besöka Omni åtskilliga gånger per dag motiverar oss att ständigt sikta ännu lite högre. Er entusiasm och feedback är vår kompass och det är genom att lyssna till er som vi ständigt utvecklar och förbättrar vår tjänst.

Från hela teamet på Omni, ett stort tack för att ni är en del av vår resa. Tack för våra första tio fantastiska år – ert förtroende är och förblir vår största och viktigaste bedrift.

Tankar, funderingar, synpunkter? Maila mig gärna på markus@omni.se.

Markus Gustafsson,
chefredaktör och vd

PS. Missa inte att ta del av 10-årsfirandet i appen som nu pågår i flera dagar.
Läs om senaste Novus-undersökningen som avslöjar hur stort Omni har blivit i olika målgrupper. Ta del av unika erbjudanden. Läs vad både kända och okända läsare har att säga om Omni. Och läs gärna min berättelse om första pitchen av Omni hos Schibsted-direktörerna i Norge - som gick helt åt skogen.

Omnis chefredaktör: Så gick den första Omni-pitchen åt skogen

Läsarna hyllar Omni: ”Den enda nyhetsappen som behövs”

Omni har blivit en av de största – yngre använder Omni ännu oftare