En blogg om det inre livet på Omni, om vårt nyhetsarbete, om våra utvecklingsprojekt och om våra planer framåt. – Markus Gustafsson, chefredaktör.

Ingenting blir sig någonsin likt igen. Och det gillar vi.

Som vi har längtat! I dag öppnade Omni-kontoret och många av oss fick äntligen, äntligen ses igen ❤️. Vi firade med gemensam lyxfrukost på kontoret från Petite France ☕️ 🥐.

Men ingenting på Omni blir sig likt igen. Vi har beslutat att låta pandemin för alltid förändra oss som arbetsplats.

19+2 månader av hemarbete har lärt oss på Omni att vi är helt fantastiskt bra på att arbeta remote. Vi löser nyhetsarbetet minst lika bra med vårt nätverk av satellitredaktioner (som kommunicerar 24-7 i en videochatt, som man går in i när man “kommer till jobbet” och sen är kvar i hela arbetsdagen). För att inte tala om hur bra vi nu vet att vi produktutvecklar remote.

Omni var först i Sverige med att helt flytta hem redaktionen den 11 mars 2020. Till skillnad från andra redaktioner ställdes dessutom 100% av nyhetsredaktionen och breakingarbetet om till remote.

Men även nu, post pandemin, går vi på Omni längre och experimenterar mer radikalt än andra. Vi har under hösten infört en work-from-anywhere-policy. Den gör det nu möjligt för alla på Omni att arbeta varifrån de vill och i vilken utsträckning de vill.

För nyhetsredaktör Olivia har policyn inneburit att hon och familjen kunnat flytta till Varberg. För ekonomiredaktör Joakim har policyn möjliggjort familjens flytt till Malmö. Och för ekonomiredaktör Anna innebär det att hon fortsätter bevaka börs och bolag från Paris. Men framförallt har policyn inneburit att vi på Omni och Omni Ekonomi får behålla våra fantastiska kollegor Olivia, Joakim och Anna.

Med den nya policyn definierar vi oss som en digital arbetsplats, inte fysisk. Det första gemensamma rummet är nu det digitala. Vi på Omni kräver inte längre Stockholm som arbetsort vid nyanställningar och vi låter förstås alla som i dag arbetar på Omni flytta vart de vill.

Vi vet helt säkert att vår Work-from-Anywhere-Policy kommer att gynna både kompetens och mångfald på Omni. Vi ser det dessutom redan hända.

Och nej, oroa er inte. Omnis nya sätt att arbeta innebär inte att vi avskaffar det fysiska kontoret eller den fysiska redaktionen. Tvärtom har vi renoverat och gjort vårt kontor, som ligger i centrala Stockholm, både finare och bättre än någonsin. Många av oss, inklusive jag själv, stortrivs på det fysiska kontoret. Jag kommer att vara där merparten av min tid, minst fyra av fem arbetsdagar.

Jag personligen behöver den energin jag får genom att träffas, att gå till ett jobb ger mig dessutom struktur. Men bara för att kontoret i Stockholm passar mig bäst, så vore det helt galet att tro att det också är bästa lösningen för alla andra.

Jag delar Omnis Work-from-Anywhere-Policy nedan (något nedkortad) och hoppas den kan inspirera någon till att våga ställa om. Policyn har har tagits fram genom ett stort antal workshops med Omni-kollegorna.

/Markus

—-

Omnis Work-from-Anywhere-Policy

#1. Vi arbetar varifrån vi vill

På Omni definierar vi oss som en digital arbetsplats, vilket gör det möjligt för alla hos oss att arbeta varifrån vi vill. Som en fullt ut digital arbetsplats går det lika bra att arbeta från andra delar av landet eller världen* som från Omni-kontoret.

#2. Vi begränsar oss inte till Stockholm

Vi på Omni kräver inte längre Stockholm som arbetsort vid nyanställningar och vi låter även kollegor byta arbetsort om de så önskar. Det tror vi gynnar både kompetensen och mångfalden i företaget. Undantag kan vara kollegor med arbetsledande uppgifter.

#3. Lika förutsättningar för alla

Alla på Omni ska ha samma förutsättningar att göra ett bra jobb, oavsett varifrån man arbetar. Man ska aldrig känna att man begränsas av vilken plats man arbetar från. Oavsett vilket arbetsmoment eller möte det gäller, så ska det alltid gå att fullt ut delta på såväl distans som från det fysiska kontoret.

#4. Kontoret är vår borg

Vi tror att de flesta av oss även i en framtid kommer arbeta större delen av tiden på kontoret i Stockholm. Det gillar vi. Det ska alltid upplevas som mycket attraktivt att arbeta på kontoret och det ska utvecklas med höga krav på trivsel, ergonomi och praktiska lösningar. Vi ska lockas till kontoret för goda möjligheter att arbeta effektivt, vara kreativa och för att få umgås med kollegorna.

#5. Frihet under ansvar

Det nya arbetssättet innebär stor frihet, men följs också av ett stort personligt ansvar. Den som väljer att arbeta på distans måste säkerställa att det finns adekvata förutsättningar i form av utrymme för distanskontor och möjlighet att arbeta ostört. Om inte det kan uppfyllas, så ska en arbeta från kontoret.

#6. Vi har fokus på välmående och arbetsmiljö

Det finns både risker och utmaningar med distansarbete, andra än de vi har på fysiska kontoret. En känd utmaning är att det är svårare att både se och bli sedd. Vi kommer därför ha tydliga anpassade rutiner för att säkerställa medarbetares välmående. En annan är att följa upp på arbetsmiljön på distanskontoren.

#7. Omni-kulturen kräver allas kärlek

Omnis kultur kommer inte av sig självt. Den är något vi tillsammans hela tiden bygger och vårdar. Att vissa arbetar på distans gör det svårare för alla att känna närhet till varandra i Omni-familjen. Vi kommer därför på en lång rad olika sätt arbeta med att korta avstånden inom Omni-familjen och fortsätta utveckla Omni-kulturen.

#8. Framförhållning och transparens

Framförhållning och god planering är avgörande för att lyckas med förändringar som dessa. Omni som arbetsgivare måste också vara mycket transparenta och inkluderande i all förändring som sker och som planeras att ske. Alla anställda måste också ha framförhållning kring hur de vill arbeta.

#9. Ödmjuka inför förändringarna

De förändringar som nu sker i vårt arbetssätt är stora och vi beträder i många fall helt ny mark. Vi ska därför vara ödmjuka inför detta. Även om förändringarna i grunden är positiva, så måste vi också vara beredda på motgångar.

*med de begränsningar som lagar och skatteregler etc sätter för utlandsarbete.

Omni Mer ger läsning från The Economist, The New York Times, Der Spiegel – och många fler

Responsen på Omni Mer har varit överväldigande. Ni är över 10 000 Omni-läsare som har registrerat er för Omni Mer – redan före lanseringen. Stort, stort tack för förtroendet!

Omni Mer kommer att ge mer fakta, förklaring och bakgrund till nyheterna. En annan del av Omni Mer-konceptet innebär att vi ger tillgång till premiuminnehåll från en lång rad internationella medier direkt i Omni-appen.

Vi kan nu, efter år av diskussioner och förhandlingar, berätta att vi kommer att ge nyheter och långläsning från alla dessa medier med Omni Mer:

  • The Washington Post
  • The New York Times
  • The Economist
  • The Atlantic
  • Agence France-Presse (AFP)
  • Financial Times
  • Reuters
  • The Associated Press (AP)
  • Nikkei Asia
  • The Wall Street Journal
  • Bloomberg, Foreign Affairs
  • The Diplomat, Barron’s
  • Fast Company
  • MIT Technology Review.

De nya innehållssamarbetena innebär att vi ofta kommer att kunna ge dig tillgång även till mediernas inlåsta innehåll när vi länkar till dem. Dessutom kommer vi varje dag ge den bästa fördjupande läsningen från dessa medier som publiceras under de två nya vinjetterna ”Perspektiv på världen” och “Innovation & Framtid”.

Förutom de internationella samarbetena så innebär lanseringen av Omni Mer att Omni startar en ny redaktion som uteslutande fokuserar på att ge fakta, bakgrund och förklaring i tilläggstexter och faktagrepp i nyhetsflödet. Det kan ni läsa mer om här. Vilken större eller komplex nyhet det än gäller, så kommer våra redaktörer vara där som en hjälpande hand och ge fakta och förklaring och bakgrund.

Du som läser Omni har fortfarande chansen att få 2 månaders gratis prova-på-medlemskap i Omni Mer. Registrera dig här senast den 11 januari. Inget betalkort behövs och det sker ingen automatisk förlängning etc.

Omni Mer ger ännu mer fakta, förklaring och bakgrund

Ni minns kanske de klassiska fakta- och bakgrundstilläggen i papperstidningarna. En gång i tiden var svenska medier riktigt bra på det där. Jag har gjort åtskilliga år som nyhets- och redaktionschef på svenska dagstidningar och blir lite nostalgisk när jag tänker på de lika återkommande som pedagogiska faktatilläggen i tidningarna, inte minst i kvällstidningarna. Där sattes nyheterna dagligen i sitt sammanhang med förklarande fråga-svar, tidslinjer, expertröster och uttömmande faktarutor. Absolut att det idag görs fantastiska digitala nedslag också, inte minst när komplex data ska presenteras eller när New York Times har ägnat veckor åt att återberätta bakgrunden till en story digitalt. Men i den dagliga digitala nyhetsrapporteringen är det snarare regel än undantag att fakta och förklaring saknas.

I våra samtal med er läsare så är det uppenbart att fakta och förklaring inte bara är en krydda som ger mersmak. Det är snarare en basföda som ni kräver att få mycket av i all digital nyhetsbevakning. Med Omni Mer kommer vi ger er detta. Vi går nu all-in på fakta, förklaring och bakgrund, utöver allt annat som Omni Mer innebär.

I och med lanseringen av Omni Mer startar vi en ny redaktion på Omni. Den kommer uteslutande fokusera på att sätta nyheterna i sitt sammanhang med fakta, bakgrund och förklaring i tilläggstexter och faktagrepp i nyhetsflödet. Dagligen kommer de att konsultera sakkunniga och nischade experter som ger bakgrund och sätter nyheterna i sin kontext och ger dig både nya och oväntade perspektiv.

Du kommer att se de nya tilläggen direkt i nyhetsflödet i Omni. Om vi i nyhetsflödet har tre artiklar om Rysslands aggressioner i Ukraina, så kan Omni Mer innebära att det finns ytterligare en förklarande Mer-artikel i anslutning till de andra artiklarna. Det skulle exempelvis kunna vara ett så kallat expertsvep där vi har intervjuat fem svenska och internationella experter kring sannolikheten att Rysslands aggressioner leder till öppet krig och vad det i sin tur skulle få för konsekvenser i världen. Eller så handlar ett av dagens tillägg om pandemin där vi i en tydlig fråga-svar reder ut vad den samlade expertisen i världen idag vet om omikron och dess smittsamhet. Dessutom kanske vi har en fråga-svar om covidsmittans utveckling i Kina, apropå den lockdown som nu gäller i den kinesiska 13-miljonersstaden Xi’an.

Vilken större eller komplex nyhet det än gäller, så kommer våra redaktörer vara där som en hjälpande hand och ge fakta och förklaring och bakgrund.

Och allt det får du som medlem i Omni Mer, där även fördjupning från världsledande medier ingår liksom möjlighet till en annonsfri app. Dessutom låser Omni Mer upp betalväggarna till många internationella medier.

Vill du försäkra dig om att inte missa lanseringen av Omni Mer och dessutom testa första 2 månaderna gratis? Signa upp dig för vårt early-bird-erbjudande här. Du riskerar ingen automatisk förlängning och du behöver inte ange något kortnummer etc. Omni Mer lanseras cirka en månad in på nya året.

//Markus

Att lyssna på sina läsare är lättare sagt än gjort

När vi förklarar utvecklingen av Omni, och nu även Omni Mer, kan det ibland låta väldigt enkelt. Jag talar om det faktum att vi har lyssnat på önskemålen från er läsare och utvecklat våra produkter utifrån dessa. Men att lyssna på sina läsare, eller användare, är för många nyhetsmedier lättare sagt än gjort.

Säg bara alla de medier som fortfarande ägnar sig åt klickfiske år 2021, trots att clickbaiting känns så väldigt 2001. Svenska nyhetsmedier fortsätter än idag att, medvetet och utstuderat, vilseleda dig med rubrikerna trots att de är väldigt medvetna om att ni läsare ogillar just detta. Visst, på senare år hade det blivit mindre av det allra värsta klickfiskandet. Förhoppningvis har Omni bidragit till den utvecklingen. I och med Facebook-delningarnas minskande betydelse så smittar inte heller sociala mediers klicklogik av sig i lika stor utsträckning på nyhetsmedierna längre. Men ändå, varje dag serverar de största svenska medierna klickjagande rubriker och ofullständiga pushnotiser för att lura in dig att läsa något som du egentligen inte var intresserad av.

Numera är det ofta de interna målen för antalet sålda Plus- och Premium-abonnemang som driver fram de mest skruvade och klickfiskande rubrikerna. Men även i den vanliga nyhetsrapporteringen finns de kvar. Fram till för bara något år sedan utelämnade en av kvällstidningarna konsekvent alla ortangivelser i sina pushnotiser oavsett om det rörde villabrand eller olycka. Varför de gjorde så? Jo, för att få hela Sverige att klicka på pushnotisen istället för bara de boende i Emmaboda, som den där pushnotisen om branden i ett hus egentligen handlade om.

På Omni har vi sedan start varit tydliga med att våra rubriker alltid ska vara raka och förklarande. Klickfiske får inte finnas i Omni. Absolut ska rubrikerna vara intresseväckande och de får gärna också väcka känslor. Men aldrig på bekostnad av att de samtidigt är sakliga och verkligen speglar vad nyheten handlar om. När du läser Omni ska du aldrig behöva klicka dig in på artikeln för att först då inse att nyheten egentligen handlade om något annat än rubriken antydde. Hellre då att rubrikerna är lite träigt duktiga, men förklarande.

Samma sak gäller våra pushnotiser. Ofta räcker det att läsa Omnis pushnotis då den berättar hela grejen på ett lika unikt som komprimerat sätt. Detta medan andra medier kortar pushnotiserna och inte sällan utelämnar hur det egentligen gick bara för att få dig att klicka dig in på artikeln.

Men varför klickfiskar inte Omni som andra medier? Svaret är enkelt. För att ni läsare så tydligt har sagt att ni ogillar clickbaiting (och vi själva också, för den delen). Men egentligen är frågan fel ställd, frågan är ju varför andra medier fortsätter med klickfiske trots att de vet att ni läsare ogillar clickbaiting? Svaret är att de menar att det driver mer trafik och att det i sin tur är positivt för intäkterna. En ytterligare sanning är att många redaktörer har blivit skolade i att rubriker ska skrivas just klickmaximerande, det sitter liksom i ryggmärgen.

Men hela Omnis existens bevisar hur fel de andra medierna har. Vi har konsekvent satt oss emot clickbaiting och vi får ändå mer trafik och fler lojala besökare än de flesta andra medier. Absolut att vi kortsiktigt skulle kunna driva mer trafik med klickmaximerande rubriker och med ofullständiga pushnotiser. Men långsiktigt är inte det vad som driver lojalitet och nöjda användare. Omni är idag ett av Sveriges största nyhetsmedier med över 35 miljoner sidvisningar i veckan. Trots att vi inte klickfiskar, trots att vi inte håller inne med vad nyheten egentligen handlar om i våra pushnotiser.

Att utveckla Omni utifrån vad ni läsare önskar ger inte bara gladare Omni-läsare och gladare Omni-redaktörer. Det lönar sig också i längden.

//Markus