Omni inifrån

Att lyssna på sina läsare är lättare sagt än gjort

När vi förklarar utvecklingen av Omni, och nu även Omni Mer, kan det ibland låta väldigt enkelt. Jag talar om det faktum att vi har lyssnat på önskemålen från er läsare och utvecklat våra produkter utifrån dessa. Men att lyssna på sina läsare, eller användare, är för många nyhetsmedier lättare sagt än gjort.

Säg bara alla de medier som fortfarande ägnar sig åt klickfiske år 2021, trots att clickbaiting känns så väldigt 2001. Svenska nyhetsmedier fortsätter än idag att, medvetet och utstuderat, vilseleda dig med rubrikerna trots att de är väldigt medvetna om att ni läsare ogillar just detta. Visst, på senare år hade det blivit mindre av det allra värsta klickfiskandet. Förhoppningvis har Omni bidragit till den utvecklingen. I och med Facebook-delningarnas minskande betydelse så smittar inte heller sociala mediers klicklogik av sig i lika stor utsträckning på nyhetsmedierna längre. Men ändå, varje dag serverar de största svenska medierna klickjagande rubriker och ofullständiga pushnotiser för att lura in dig att läsa något som du egentligen inte var intresserad av.

Numera är det ofta de interna målen för antalet sålda Plus- och Premium-abonnemang som driver fram de mest skruvade och klickfiskande rubrikerna. Men även i den vanliga nyhetsrapporteringen finns de kvar. Fram till för bara något år sedan utelämnade en av kvällstidningarna konsekvent alla ortangivelser i sina pushnotiser oavsett om det rörde villabrand eller olycka. Varför de gjorde så? Jo, för att få hela Sverige att klicka på pushnotisen istället för bara de boende i Emmaboda, som den där pushnotisen om branden i ett hus egentligen handlade om.

På Omni har vi sedan start varit tydliga med att våra rubriker alltid ska vara raka och förklarande. Klickfiske får inte finnas i Omni. Absolut ska rubrikerna vara intresseväckande och de får gärna också väcka känslor. Men aldrig på bekostnad av att de samtidigt är sakliga och verkligen speglar vad nyheten handlar om. När du läser Omni ska du aldrig behöva klicka dig in på artikeln för att först då inse att nyheten egentligen handlade om något annat än rubriken antydde. Hellre då att rubrikerna är lite träigt duktiga, men förklarande.

Samma sak gäller våra pushnotiser. Ofta räcker det att läsa Omnis pushnotis då den berättar hela grejen på ett lika unikt som komprimerat sätt. Detta medan andra medier kortar pushnotiserna och inte sällan utelämnar hur det egentligen gick bara för att få dig att klicka dig in på artikeln.

Men varför klickfiskar inte Omni som andra medier? Svaret är enkelt. För att ni läsare så tydligt har sagt att ni ogillar clickbaiting (och vi själva också, för den delen). Men egentligen är frågan fel ställd, frågan är ju varför andra medier fortsätter med klickfiske trots att de vet att ni läsare ogillar clickbaiting? Svaret är att de menar att det driver mer trafik och att det i sin tur är positivt för intäkterna. En ytterligare sanning är att många redaktörer har blivit skolade i att rubriker ska skrivas just klickmaximerande, det sitter liksom i ryggmärgen.

Men hela Omnis existens bevisar hur fel de andra medierna har. Vi har konsekvent satt oss emot clickbaiting och vi får ändå mer trafik och fler lojala besökare än de flesta andra medier. Absolut att vi kortsiktigt skulle kunna driva mer trafik med klickmaximerande rubriker och med ofullständiga pushnotiser. Men långsiktigt är inte det vad som driver lojalitet och nöjda användare. Omni är idag ett av Sveriges största nyhetsmedier med över 35 miljoner sidvisningar i veckan. Trots att vi inte klickfiskar, trots att vi inte håller inne med vad nyheten egentligen handlar om i våra pushnotiser.

Att utveckla Omni utifrån vad ni läsare önskar ger inte bara gladare Omni-läsare och gladare Omni-redaktörer. Det lönar sig också i längden.

//Markus

Omni inifrån. En blogg om det inre livet på Omni, om vårt nyhetsarbete, om våra utvecklingsprojekt och om våra planer framåt. – Markus Gustafsson, chefredaktör.