Omni inifrån

Tronskiftet: Oscarsson Sveriges bästa kommentator – petar Ramberg

TV4:s Marcus Oscarsson är Sveriges bästa politiska kommentator enligt politikerna.

Det framgår när Omni för tredje året i rad undersöker politikernas förtroende för svenska medier och deras politikbevakning.

Sveriges Radios Tomas Ramberg petas ner från förstaplatsen, som han innehaft sedan starten för två år sedan. 633 politiker har svarat på enkäten.

Oscarsson har klättrat till toppen från en sjätteplats 2015, då med 7,1 procent av rösterna, via en andraplats förra året. Nu får han hela 18,7 procent av rösterna. Inte långt därefter kommer Ramberg med 17,8 procent. SVT:s Mats Knutson hamnar för andra året i rad på plats tre.

– Det är inte helt oväntat att Oscarsson hamnar på första plats i år, säger Omnis politikredaktör Calle Sandstedt.

– Hans mer excentriska berättargrepp verkar inte bara gå hem i stugorna, utan även hos politikerna. Den starka närvaron i sociala medier har säkert gjort sitt.

I övrigt är listan nästan identisk med föregående året, förutom att Expressens politikreporter Torbjörn Nilsson har ersatt DN:s Ewa Stenberg.

Så fördelas rösterna (förra årets placering inom parentes):

Marcus Oscarsson, TV4 (2) 18,7%

Tomas Ramberg, Sveriges Radio (1) 17,8%

Mats Knutson, Sveriges Television 13,7%

Margit Silberstein, Sveriges Television 9,8%

Fredrik Furtenbach, Sveriges Radio 9,1%

K-G Bergström, Expressen 6,1%

Lena Mellin, Aftonbladet 3,9%

Göran Eriksson, Svenska Dagbladet 3,2%

Torbjörn Nilsson, Expressen 1,6%

Ulf Kristoffersson, TV4 1,6%

Frågan som ställdes: ”Vem är Sveriges bästa politiska kommentator/krönikör?” Så gjorde vi undersökningen: Enkäten skickades per mejl till cirka 4 000 svenska politiker. 633 svarade. Mottagarna är ett urval av folkvalda i kommuner, landsting och riksdag samt anställda på partikanslierna, ungdomsförbund och regeringskansliet.

Omni inifrån. En blogg om det inre livet på Omni, om vårt nyhetsarbete, om våra utvecklingsprojekt och om våra planer framåt. – Markus Gustafsson, chefredaktör.

Omni planerar ny ekonomitjänst – ”helt ny destination för affärsläsare”

Omni ska lansera en ny ekonomitjänst för Sveriges alla affärsläsare – under eget namn och varumärke.

Det avslöjades under Omnis mingel i Almedalen i dag.

– Tjänsten är inte helt klar än. Men redan utifrån de tidiga reaktionerna vågar vi säga att den här ekonomiappen kommer att förändra hur vi konsumerar affärsnyheter, säger Markus Gustafsson, grundare och publisher på Omni.

Målsättningen för den nya tjänsten, som först lanseras som mobilapp för iOS och Android, är tydlig. Den ska ge den bästa och mest heltäckande börs- och bolagsbevakningen, med såväl alla internationella som svenska affärsmediers nyheter samlade på ett ställe.

– Målgruppen är affärsläsare med stort dagligt behov att hålla sig uppdaterade. Fokus är på börs- och bolagsbevakning, men även internationell makro- och samhällsekonomi får stort utrymme, säger Markus Gustafsson.

Omni började redan för två år sedan intressera sig för affärsläsarna. Sedan dess har åtskilliga undersökningar, intervjuer och experiment med målgruppen gjorts.

– Det mest förvånande har varit insikten om hur missnöjda läsarna är med dagens lösningar. De saknar överblicken och de är tvungna att gå runt till en lång rad olika affärsmedier för att känna sig uppdaterade. Ett tredje önskemål har varit mycket bättre internationell bevakning.

Omnis första experiment för affärsläsarna var nyhetsbrevet Morning Brief som redaktionen, sedan ett år tillbaka, skickar ut klockan 06 varje morgon med en sammanfattning av nattens och morgonens viktigaste ekonominyheter.

– Experimentet med Morning Brief, som verkligen var en testballong, visade sig fylla ett enormt behov hos ekonomiläsarna. Det läses numera av 50 000 läsare varje vecka och de flesta läser det varje dag, säger Tomas Medin Westman, en av utvecklingsredaktörerna bakom tjänsten.

De senaste månaderna har Omni rekryterat några av Sveriges bästa ekonomiredaktörer till den nya satsningen. De är nu igång och testar och planerar den redaktionella processen.

– Och fler redaktörer är på väg in. Vi bygger upp en ny ekonomiredaktion, säger Markus Gustafsson.

  • Den nya ekonomitjänsten innebär ett nytt sätt att uppleva affärsnyheter.
  • Nyheter från världens alla affärsmedier samlade och sammanfattade i en app
  • Möjlighet att personalisera tjänsten. Mer börs, mindre makro? Du bestämmer själv.
  • Lägg upp bevakningar och följ enskilda bolag och branscher. Säkerställ att du får veta först med ämnesnotiser.

– Inte minst är den nya tjänsten utvecklad av teamet bakom Omni. Så ni som vet vad Omni går för, ni vet nog ungefär vad ni har att vänta. Tänk er Omni, men för affärsvärlden, säger Markus Gustafsson.

Tjänsten är inte helt klar än. Den har just nu endast ett hundratal läsare som i några månader och i hemlighet har fått följa utvecklingen och ge kontinuerlig feedback. Direkt efter semestern bjuds ytterligare 1000 nya läsare in och tjänsten fortsätter att utvecklas och förbättras.

– Vi kommer inte att lansera förrän alla våra mål vad gäller gillande och läsning är uppfyllda. Men vi räknar med att det inte dröjer allt för långt in på hösten.

Namnet är inte kommunicerat än.

– Det får vara vår lilla cliffhanger till efter sommaren.

Omni levererar nyheter och teknik till Svenskt Näringsliv

Nu utvidgar Omni sin affärsmodell genom att sälja teknik och redaktionellt innehåll till externa kunder. Den första kunden blir Svenskt Näringsliv. Ansvarig för det nya affärsområdet blir Frida Kvarnström, tidigare Sales Director på Schibsted Sales & Inventory.

För Omni innebär samarbetet med Svenskt Näringsliv att man utöver konsumentprodukter nu även utvecklar företagsprodukter.

– Samarbetet innebär ett nytt sätt att söka framtidens finansiering av journalistiken. Omni var pionjärer på native advertising som en integrerad del av nyhetsupplevelsen. Nu tar vi nästa steg där vi också låter kommersiella partners integrera vårt innehåll i sina tjänster, säger Frida Kvarnstöm, Head of New Business Media på Schibsted.

Ett första resultat av samarbetet blir att Svenskt Näringsliv lanserar ett dagligt nyhetsbrev under namnet fPlus. Delar av innehållet licensieras från Omni.

– Vi blir en innehållsleverantör till Svenskt Näringsliv ungefär som TT redan är i dag. Svenskt Näringsliv får använda innehåll som vi redan publicerar i Omni, säger Markus Gustafsson, publisher på Omni.

I samband med nysatsningar på B2B-området går Frida Kvarnström, tidigare Sales Director på Schibsted Sales & Inventory, in som ansvarig för B2B-affärer både för Omnis och Schibsted Sveriges räkning.

– Att vi som mediehus blickar mot att utveckla tjänster för företag känns naturligt. Företagens behov är enorma och vi kan med vår kompetens, både redaktionellt och tekniskt, erbjuda unika lösningar, säger Frida Kvarnström.

Merläsning: Frida Kvarnström utsedd till en av framtidens ledare

Omni rekryterar från SIX/Direkt

Omni fortsätter att stärka ekonomibevakningen. Jonathan Axelsson, tidigare nyhetschef på nyhetsbyrån SIX, och Mattias Magnusson, reporter och chef för sociala medier på SIX, börjar på Omni som ekonomiredaktörer.

Både Mattias Magnusson och Jonathan Axelsson gick i och med sammanslagningen av SIX och Direkt över till den gemensamma redaktionen på Direkt. Nu väljer de båda att gå till Omni. – Jonathan och Mattias sitter på unik kompetens som blir oerhört viktig när vi nu successivt växlar upp ekonomibevakningen i Omni, säger Markus Gustafsson, chefredaktör på Omni. Omni har sedan ett år utvecklat ekonomibevakningen med bland annat det dagliga nyhetsbrevet “Morning Brief”, som ger läsarna alla de viktigaste ekonominyheterna tidigt varje morgon. Mattias Magnusson har de senaste fyra åren varit börsreporter på SIX och var innan dess bland annat reporter på Svenska Dagbladet. I november förra året gick han över till Direkt. – Det var inte så mycket ett val som en självklarhet när Omni ville att satsa på mig. Omnis arbetssätt passar mig perfekt och är ett fantastiskt verktyg för att göra bra ekonomijournalistik, säger Mattias Magnusson. Jonathan Axelsson har i fem år varit nyhetschef på nyhetsbyrån SIX. Innan dess var han i flera år börsreporter på samma byrå. I november förra året gick även han över till Direkt. – Eftersom jag själv är en nyhetsjunkie känns Omni som det perfekta stället att jobba på. Sen verkar det vara en spännande organisation med starka drivkrafter, säger Jonathan Axelsson som börjar på Omni i augusti. Mattias har redan hunnit bekanta sig med Omnis redaktion i en dryg månad. – Det är högt i tak på Omni. Snabba beslutsvägar, extremt begåvade och kompetenta redaktörer. Jag lär mig massor bara genom att vara på jobbet, säger Mattias Magnusson. Omni planerar för en eller två rekryteringar till för att ytterligare stärka ekonomiredaktionen.

Omni rekryterar Metros nyhetschef

Omni fortsätter att förstärka. Emmelie Wallroth, i dag nyhetschef på Metro, har rekryterats som nyhets- och utvecklingsredaktör.

Under våren har flera strategiska rekryteringar gjorts för att ytterligare förstärka Omnis ekonomibevakning. Nu förstärks även kärnan av nyhetsredaktionen med Emmelie Wallroth, 30, som nyhetsredaktör.

– Det ska bli fantastisk att få Emmelie till Omni. Emmelie har den perfekta kombinationen av både gedigen reporterkompetens och erfarenheten som nyhetschef, precis som många av redaktörerna på Omni har, säger Markus Gustafsson, chefredaktör och vd på Omni.

De senaste åren har Emmelie arbetat som nyhetschef på Metro, dessförinnan var hon nyhetsreporter på Aftonbladet. hon har en kandidatexamen i Medie- och kommunikationskunskap från Luleå Tekniska universitet.

– Omni har växt otroligt mycket och jag ser en enorm potential i Omnis sätt att förmedla journalistik. På Omni kommer jag kunna fortsätta arbeta med breaking news-pulsen som jag älskar och jag tror att jag har mycket att bidra med i teamet, säger Emmelie Wallroth.

På Metro var Emmelie en av två nyhetschefer på en redaktion med ungefär 20 journalister.

– Jag har varit på Metro i över tre år och har fått jobba med ett gäng väldigt begåvade och härliga kollegor, men nu är det dags att ta nästa steg.

Väntan är över – Omni släpps för Ipad och tablets

Många har väntat länge. Men nu äntligen är de här: Omnis nya skräddarsydda appar för Ipad och Android tablet.

– Jag vågar utlova en världsunik nyhetsupplevelse, säger Markus Gustafsson, grundare och chefredaktör.

På kort tid har Omni förändrat hur 100 000-tals svenskar konsumerar nyheter. Två år i rad har Omni dessutom utsetts både till Sveriges bästa nyhetsapp och Sveriges bästa nyhetssajt.

– Vi hade många anledningar att både vara ödmjukt nervösa och lägga ribban högt när vi började titta på tablets. Det har varit riktigt svårt, men med läsarnas hjälp har vi experimenterat oss fram till ett fantastiskt koncept, säger Markus Gustafsson, grundare och chefredaktör på Omni.

Apparna är, liksom Omnis alla andra appar, utvecklade inhouse av Omnis prisade utvecklingsteam.

– Att göra en 100 procent nativeapp, alltså helt byggd för Ipad respektive Android och utan webbdelar, har varit nödvändigt för att ge nästa generations nyhetsupplevelse. Apparna får en helt annan prestanda och snabbhet än vad nyhetsläsare är vana vid i svenska nyhetsappar, säger Alexander Nordström, tech lead på Omni.

Konceptmässigt kommer iPhone- och Android-läsarna att känna igen sig, men med ett par radikala justeringar för plattformen.

– Det är rakt igenom saker som kommit fram med hjälp av läsarna. Man måste vara oerhört ödmjuk inför hur olikt beteendet ändå är mellan en Ipad och Iphone. Man kan inte bara klona koncepten, säger Catarina Smedshammar, användbarhetsexpert på Omni. Kort om apparna:

  • Apparna är byggda ”native”och helt anpassade för iOS respektive Android.
  • Enkel inloggning som gör att läsarna lätt synkar alla inställningar med Omni i telefonen.
  • Bevakningsfunktion som i i smartphone, men nu med bevakningarna i egen kolumn i högerkant.
  • Sömlös svajp mellan artiklar. Extremt korta laddningstider.

Nu vill vi veta vad du tycker! Ladda ner – och berätta!