I en lummig trädgård i västra Visby huserar nu hela Omnis redaktion under politikerveckan. Våra redaktörer följer nyhetsflödet från Almedalen sekund–för–sekund – och ger dig allt om Almedalen på ett ställe. Inte minst får du alla perspektiven. Varje morgon skickar vi dessutom ut ett mail riktat till dig som är lite extra intresserad av senaste politikersnacket i Almedalen (Får du inte nyhetsbrevet? Signa upp här ).
På bussen, på tunnelbanan, i sängen, på toaletten, under tråkiga möten… Ni berättar att ni läser Omni överallt – och hela tiden. Men ni har också låtit oss veta att det finns tillfällen då Omni har gjort sig mindre bra: när ni sitter vid datorn.
Så är det inte längre. I dag lanserar vi helt nya Omni.se -–lika rik på funktionalitet som vår app. Välkommen in.
Några av nyheterna på nya Omni.se
Mindre sport? Mer utrikes? På nya Omni.se kan du ställa in din egen nyhetsmix precis som i appen.
Politik, Zlatan eller Apple? Lägg upp bevakningar och missa inga nyheter om det som intresserar dig mest.
Inloggning så att du lätt kan ha samma inställningar i appen som på webben.
Unik design och användarupplevelse. Du behöver aldrig gå till en ny sida för att läsa artiklarna.
/Markus
PS. Det är förstås ett helt team bakom ett bygge som detta. Och inte minst har hundratals av er läsare på olika sätt varit engagerade i att testa prototyper, låta er intervjuas etc. Men ett alldeles extra stort tack vill jag framföra till Omnis Andreas Hultgren, Catarina Smedshammar, David Nyman och Alexander Nordström som har har jobbat dygnet runt med detta sedan strax före årsskiftet. Genier är vad ni är!
Arbetet under attackerna i Bryssel tog på allas våra krafter. Inte bara för att det var fruktansvärda nyheter att bevaka. Också eftersom det var en svår nyhetshändelse, med många uppgifter som ofta gick åt olika håll.
Omnis redaktörer arbetade dygnet runt i flera dagar, och gjorde ett fantastiskt starkt arbete. Jag vågar säga att ingen annan nyhetsredaktion i Sverige var så snabba, heltäckande och bra på att ge perspektiv som Omni var under Brysselattackerna. I dag fick vi också svart på vitt om hur bevakningen togs emot av läsarna.
SVT har låtit Novus undersöka hur svenska folket konsumerade nyheter under och efter terrorattackerna. 1 027 personer svarade på undersökningen som visar att Omni var större som onlinekälla än såväl Sveriges Radio, Sveriges Television och TV4 under Brysselattackerna. När det kommer till vilken nyhetskälla online som läsare först hörde talas om nyheterna via så är det ännu tydligare: Omni ligger över såväl DN som SvD, SVT och SR. Ett mycket fint kvitto till redaktionen för sitt starka arbete. Och ännu ett bevis på att Omni, som inte funnits mer än två och ett halvt år, helt håller på att rita om den svenska mediermarknaden.
Vedrana Corluka har rekryterats som ny marknadschef.
– Att jobba med ett varumärke som Omni är lite av en dröm. Omnis snabba positionering på marknaden är anmärkningsvärd och jag ser det som bara början, säger Vedrana Corluka.
Vedrana Corluka har rekryterats från IT-företaget Exopen där hon också var marknadschef.
– Vedrana är en drömrekrytering med rätt kompetens och underbart driv. Vedrana är både strategisk och operativ på samma gång, precis som många av oss är på en startup som Omni, säger Markus Gustafsson, Omnis chefredaktör.
Tidigare har Omni inte haft någon marknadschef, utan ansvaret har växlat mellan grundarna Markus Gustafsson och Ian Vännman och senare försäljningschefen Josefine Kvarnström.
– Det är på tiden att vi förstärker på marknadssidan. Visserligen har vi haft en fantastisk tillväxt hittills, men resan med Omni har ju bara börjat.
Omni lanserades för mindre än 2,5 år sedan och har redan gått om både DN och SvD i sidvisningar i mobilen. Vecka 12 hade Omni 14,6 miljoner sidvisningar i mobilen, medan DN hade 8,8 och SvD 7,2.
– Omni har redan fått ett fantastiskt genomslag i många grupper, bland de som känner till oss är vi älskade och med en hög andel användare. Men den allmänna kännedomen runt om i landet kan fortfarande bli mycket högre, däri ligger min största utmaning, säger Vedrana Corluka.
Två år i rad har Omni prisats som både Sveriges bästa nyhetstjänst i mobilen och bästa nyhetssajt.
– Vi är oerhört stolta över de utmärkelser som vi har fått och ser det som ett bevis på att vi gör någonting bra. Nu ska vi jobba på att öka Omnis kännedom och därmed stärka vår positionering ytterligare.
Vi såg trenden redan under hösten. I veckans statistik från KIA-index blir det tydligare än någonsin: Omni seglar nu ifrån både DN och SvD i sidvisningar i mobilen. Förra veckan hade Omni 14,6 miljoner sidvisningar i mobilen, jämfört med DN på 8,8 miljoner och SvD på 7,2 miljoner. Omni har nu exempelvis fler sidvisningar än vad DN, DI och Sydsvenskan har tillsammans.