En blogg om det inre livet på Omni, om vårt nyhetsarbete, om våra utvecklingsprojekt och om våra planer framåt. – Markus Gustafsson, chefredaktör.

Ett finare kvitto kan vi faktiskt inte få

Arbetet under attackerna i Bryssel tog på allas våra krafter. Inte bara för att det var fruktansvärda nyheter att bevaka. Också eftersom det var en svår nyhetshändelse, med många uppgifter som ofta gick åt olika håll.

Omnis redaktörer arbetade dygnet runt i flera dagar, och gjorde ett fantastiskt starkt arbete. Jag vågar säga att ingen annan nyhetsredaktion i Sverige var så snabba, heltäckande och bra på att ge perspektiv som Omni var under Brysselattackerna. I dag fick vi också svart på vitt om hur bevakningen togs emot av läsarna.

SVT har låtit Novus undersöka hur svenska folket konsumerade nyheter under och efter terrorattackerna. 1 027 personer svarade på undersökningen som visar att Omni var större som onlinekälla än såväl Sveriges Radio, Sveriges Television och TV4 under Brysselattackerna. När det kommer till vilken nyhetskälla online som läsare först hörde talas om nyheterna via så är det ännu tydligare: Omni ligger över såväl DN som SvD, SVT och SR. Ett mycket fint kvitto till redaktionen för sitt starka arbete. Och ännu ett bevis på att Omni, som inte funnits mer än två och ett halvt år, helt håller på att rita om den svenska mediermarknaden.

SVT: “Omni större än SVT online”

Läs hela undersökningen här

/Markus

Omnis nya marknadschef: Vedrana Corluka

Omni fortsätter att förstärka teamet.

Vedrana Corluka har rekryterats som ny marknadschef.

– Att jobba med ett varumärke som Omni är lite av en dröm. Omnis snabba positionering på marknaden är anmärkningsvärd och jag ser det som bara början, säger Vedrana Corluka.

Vedrana Corluka har rekryterats från IT-företaget Exopen där hon också var marknadschef.

– Vedrana är en drömrekrytering med rätt kompetens och underbart driv. Vedrana är både strategisk och operativ på samma gång, precis som många av oss är på en startup som Omni, säger Markus Gustafsson, Omnis chefredaktör.

Tidigare har Omni inte haft någon marknadschef, utan ansvaret har växlat mellan grundarna Markus Gustafsson och Ian Vännman och senare försäljningschefen Josefine Kvarnström.

– Det är på tiden att vi förstärker på marknadssidan. Visserligen har vi haft en fantastisk tillväxt hittills, men resan med Omni har ju bara börjat.

Omni lanserades för mindre än 2,5 år sedan och har redan gått om både DN och SvD i sidvisningar i mobilen. Vecka 12 hade Omni 14,6 miljoner sidvisningar i mobilen, medan DN hade 8,8 och SvD 7,2.

– Omni har redan fått ett fantastiskt genomslag i många grupper, bland de som känner till oss är vi älskade och med en hög andel användare. Men den allmänna kännedomen runt om i landet kan fortfarande bli mycket högre, däri ligger min största utmaning, säger Vedrana Corluka.

Två år i rad har Omni prisats som både Sveriges bästa nyhetstjänst i mobilen och bästa nyhetssajt.

– Vi är oerhört stolta över de utmärkelser som vi har fått och ser det som ett bevis på att vi gör någonting bra. Nu ska vi jobba på att öka Omnis kännedom och därmed stärka vår positionering ytterligare.

Omni = DN + DI + Sydsvenskan

Vi såg trenden redan under hösten. I veckans statistik från KIA-index blir det tydligare än någonsin: Omni seglar nu ifrån både DN och SvD i sidvisningar i mobilen. Förra veckan hade Omni 14,6 miljoner sidvisningar i mobilen, jämfört med DN på 8,8 miljoner och SvD på 7,2 miljoner. Omni har nu exempelvis fler sidvisningar än vad DN, DI och Sydsvenskan har tillsammans.

Inte så illa, om vi får säga det själva.

Sidvisningar vecka 12 (KIA-index, mobilt):

  • Omni – 14,6 miljoner
  • DN – 8,8 miljoner
  • SvD – 7,2 miljoner
  • GP – 7,0 miljoner
  • DI – 2,9 miljoner
  • Sydsvenskan – 2,3 miljoner

Omni prisas igen: Sveriges bästa nyhetssajt

En alldeles fruktansvärd nyhetsdag. 31 har hittills rapporterats döda i Bryssel och runt 200 är skadade. Det var därför med blandade känslor som några av oss – mitt i allt detta – försvann i väg för att få veta vilken nyhetstjänst som skulle prisas som Sveriges bästa 2016.

Förutom Omni var Aftonbladet, Expressen, Nyheter24 och Svenska Dagbladet nominerade.

Vi kom hem med det finaste priset. Och en motivering som gjorde oss gråtmilda.

"I fjol klev nyhetstjänsten Omni in som vinnare från ingenstans – deras smarta app har förändrat vårt sätt att konsumera nyheter. Och Omni har inte vilat på lagrarna, utan fortsätter att växa och utveckla sin skräddarsydda nyhetstjänst. En gång i tiden var nyhetsflash en betaltjänst från TT, förbehållet medias nyhetschefer. Nu kan vi alla kostnadsfritt få flashar i våra mobiler – om just de ämnen som intresserar oss. Omni hjälper oss att sålla. Och genom att låta användarna vara med och styra flödet lyckas Omnis app vara top-of-mind utan att bli påträngande". (Juryns motivering för utmärkelsen som Bästa Nyhetssajt på Internetworld Topp-100).

Vi är förstås oerhört stolta. Och tacksamma. Inte minst är vi tacksamma för att alla ni hundratusentals läsare hjälper oss att hela tiden bli ännu bättre och aldrig sluta utvecklas. Det är nämligen det som är hemligheten bakom Omni – att vi utvecklas helt på dina villkor.

Men något firande blir det förstås inte. I stället har vi extrapersonal inne för att fortsätta bevaka – och om möjligt förklara – de fruktansvärda händelserna i Bryssel. Jag tror vi hittills har skickat 14 pushnotiser och dessvärre kommer det förmodligen bli fler innan kvällen är slut. Vi hoppas vi kan vara till er hjälp genom detta fasansfulla.

//Markus Gustafsson, chefredaktör och grundare

PS. I helgen utsågs Omni dessutom till en av fem finalister som “Europas bästa nyhetstjänst i mobilen 2016”, ett pris som vi redan vunnit en gång tidigare. I slutet av april avgörs om det blir Omni som kan ta hem priset igen – eller någon av giganterna som brittiska The Guardian och tyska Frankfurter Allgemeine Zeitung som vi tävlar mot.

“Magin handlar om känsla och kultur, om ett sätt att vara”

Prisregnet över Omni tycks aldrig vilja ta slut. I veckan blev vi utsedda till Sveriges bästa nyhetstjänst i mobilen på Mobilgalan – för andra året i rad. Men vad är egentligen magin bakom Omni? Det är dags att avslöja hemligheten.

Omni har idag, två år efter premiären, förändrat hur 100 000-tals svenskar läser nyheter. Omni har snart vunnit alla priser som finns att vinna, både i Sverige och internationellt. Vi har gått från okänd app till primär nyhetsdestination och en av de största nyhetstjänsterna i Sverige. En undersökning som Novus gjorde i höstas, på uppdrag av SVT efter Paris-attackerna, visade att Omni var den tredje vanligaste källan man först hörde om nyheten om Paris-attackerna från. Bara Aftonbladet och Facebook var vanligare. Och för er som gillar siffror: Omni har idag 11,5 miljoner sidvisningar i veckan i mobilen, vilket innebär att vi har passerat både Dagens Nyheter (7,9 milj) och Svenska Dagbladet (8,1 milj).

Det har kort sagt gått galet bra. Vi är förstås enormt stolta och tacksamma för allt vi får uppleva på resan med Omni.

Så vad är egentligen magin? Har vi något reptrick att avslöja?

Så här brukar jag, lite torrt och sakligt, förklara vad som skiljer oss på Omni från andra nyhetsmedier:

  • Att all utveckling sker tillsammans med läsarna. På riktigt. Exempelvis var över 1000 läsare involverade i utvecklingen av våra senaste appar, ungefär 100 av dem var uppe på Omni och testade olika prototyper.
  • Att vår utvecklingsmetodik utgår från Lean Startup. Hur allt började med att jag och Ian (den andre grundaren) åt massor av frukostar med nyhetsläsare för att ta reda på vilka problem de upplever med dagens nyhetstjänster. Och utifrån de problemen har Omni sen utvecklats.
  • Att vi har byggt ett helt eget cms och plattform. Ett enormt bygge och plattformen har blivit så bra att den nu utvecklas till att bli hela mediekoncernen Schibsteds plattform. SvD snurrar redan på den och snart går såväl Aftonbladet som norska Aftenposten över till plattformen.
  • Att vi så tidigt satsade på native advertising och därigenom blev pionjärer på att hitta annonslösningar som både användare gillar och som ger annonsörer bättre effekt. Mer än hälften av våra intäkter kommer idag via de ”gulmärkta artiklarna” (våra native ads) i Omni.
  • Att det aldrig någonsin funnits några kulturella skiljeväggar mellan IT, redaktion och sälj på Omni. På Omni arbetar alla professioner hand-i-hand och produkten utvecklar vi alla tillsammans.
  • Att vi förra året vågade byta strategi och gå från hybridappar till nativeappar (ingen html alls längre). Det gör våra appar vansinnigt mycket snabbare än andras. Nu sägs fler stora svenska mediebolag göra samma sak.
  • Att vi har utvecklat en unik arbetsprocess på redaktionen. Vårt sätt att arbeta gör oss mycket snabbare än alla andra svenska nyhetsredaktioner.
  • Att vi ger vi läsarna fler perspektiv på nyheterna än andra medier kan.

Jag vet inte hur många föredrag jag har hållit på det där temat, om Omni och vår resa. Men handen på hjärtat, när jag berättar den där storyn så utelämnar jag faktiskt den viktigaste delen av Omni-magin.

Den riktiga magin går inte riktig att sätta ord på. Det handlar om känsla och kultur, om ett sätt att vara. Förutom all professionalitet, spetskompetens och talang som finns samlat i de fantastiska människorna i Team Omni – så är det riktigt unika hur vi är och gör saker tillsammans. Om hur vi skrattar och har roligt, om hur vi hjälper varandra vid motgångar. Jag har haft förmånen att arbeta på många fantastiska arbetsplatser, jag har haft många underbara och sjukt duktiga kollegor. Men jag har aldrig någonsin upplevt den unika känsla som finns i Team Omni.

Inför prisgalan i torsdags tvekade jag ett ögonblick inför om det var värt pengarna för våra två polska kollegor, Damian och Michal, att flyga upp till Stockholm för att gå på galan. Inte minst kostade galabiljetterna en förmögenhet och det skulle ju kännas så oerhört snopet och bortkastat om galan inte gick Omnis väg. Men Damian och Michal flög upp. Och vi vet hur galan slutade. I går lyckades också just Damian – bättre än någon – sätta ord i ett alla-mail på det som nog är den riktiga magin bakom Omni.

”I didn't expect it to mean so much for me. Being nominated is a big deal but when I saw "Omni" on the screen it crashed me as hell, in a good way of course :D It was said before many times and I say it again how good team we have. So many great individuals working together like one person”.

Tack underbara Team Omni för att ni är som ni är. Utmaningarna ligger framför oss, vi ska aldrig någonsin känna oss för nöjda och vi ska fortsätta att älska förändring. Men ett bättre team att ta sig an utmaningarna med finns inte. Där i ligger den riktiga Omni-magin.

//Markus