En blogg om det inre livet på Omni, om vårt nyhetsarbete, om våra utvecklingsprojekt och om våra planer framåt. – Markus Gustafsson, chefredaktör.

Världens bästa? Nu står det mellan Omni och NYT

Omni har redan vunnit priser som Sveriges och Europas bästa nyhetstjänst.

Nu har vi även chansen att utses till världens bästa!

När International News Media Association (INMA) idag fastställde de nominerade till prestigefyllda “Best New Mobile Service” finns två mediebolag som tävlar om titeln: Omni och New York Times.

New York Times står för två av de tre nomineringarna, för deras nya app “NYT Now” och deras “The NYT Morning Briefing”. Och för den tredje står alltså Omni.

Vi är förstås oerhört stolta för ännu en fin nominering. Men framför allt har ni läsare all anledning att känna er stolta över denna nominering – för det är ju tillsammans med er som vi har utvecklat Omni. Utan er input, utan era idéer och utan ert engagemang skulle vi inte vara det vi är idag. Vi känner det inte minst dessa veckor då läsare är hos oss varje onsdag eller torsdag för att ge input på de nya Omni-appar som ska lanseras senare i vår.

Stort tack alla ni som är med oss på Omni-resan!

/Markus

PS. Håll extra mycket tummarna för oss den 12 maj. Då avgörs slutligen vilka som vinner på Inma-galan i New York. Det vore ju onekligen lite extra roligt att snuva New York Times på priset i just New York…

Omni värvar nyhetschefen som gick till sjöss

Robert Triches, tidigare nyhetschef på Aftonbladet, har rekryterats till Omni som en av våra tio nyhetsredaktörer. Välkommen ombord, Robban!

– Tack så mycket! Känns fantastiskt att få bli en i det här grymma gänget!

Du var tidigare nyhetschef på Aftonbladet och dessförinnan kvällstidningens korrespondent i London. Ska du göra kvällstidning av Omni nu?

– Nej, verkligen inte. Omni har ett eget tilltal och urval som varken är kvällstidning, morgontidning, nyhetsbyrå eller etermedia. Den tonträffen är något som läsarna värdesätter och det ska vi både omhulda och spinna vidare på. Sedan är kvällstidning nog en av de bästa skolorna man kan gå i som nyhetsnörd men det är en annan historia…

Ur läsarsynpunkt, vad skulle du säga är de största skillnaderna mellan Omni och Aftonbladet?

– Det skiljer förstås en del i urval och nyhetsvärdering, men största skillnaden är nog rubriker, bilder och texter. På Omni slipper läsaren det skruvade och hårdvinklade och får bara nyheterna rakt upp och ner. Och givetvis alla perspektiv – på en gång!

Du är inte ett nytt ansikte på Omni, utan brukar hoppa in extra på nätter och helger. Hur är det på Omni?

– Arbetspassen är intensiva och tempot är högt! Man glömmer det ibland, men faktum är att vår lilla redaktion varje dag, gång på gång slår de stora medierna på fingrarna både med att vara först med nyheter och också att hitta bredden och fördjupningen. Det är helt galet när man tänker på det.

Du har lång erfarenhet av att arbeta med just breaking news, när stora nyheter briserar och det ska gå riktigt fort. Hur gör du för att få allting rätt när det går så fort?

– Paradoxalt nog handlar framgång med snabba nyheter om att ta det lugnt, andas djupt, ge sig tid att tänka och kanske kolla av med kollegorna innan man trycker på knappen. Snabbhet i alla ära, men det är viktigast att få saker och ting rätt. Sedan tycker inte jag att huvudsaken med breaking news är den där första, korta och ofta ganska faktafattiga meningen. Det är allt som kommer sedan som räknas. Breaking news är en hel vetenskap och där är Omni redan i dag i Sverigeeliten och vi kommer att bli ännu bättre!

Du har flera gånger i livet gett upp journalistkarriären och gett dig ut på havet som sjöman. Vad är det som lockar dig till havs?

– Utan att romantisera i onödan så är det en speciell tillvaro att leva och arbeta till sjöss. Man är utlämnad åt sig själv och elementen på ett sätt som är svårt att hitta någon annanstans i vårt tillrättalagda och trygga samhälle.

Har du kommit i hamn för alltid nu?

– Rastlösheten är en del av mitt driv och min energi. Men Omni är Sveriges i särklass mest spännande, innovativa och engagerande mediearbetsplats just nu. Det ska bli otroligt kul att få vara med på resan!

Namn: Robert Triches

Ålder: 43

Familj: Hustru Sofia och tre barn

Bor: Axelsberg

Gjorde tidigare: Väldigt, väldigt många olika saker… Men bland annat sjöman, musiker, taxichaffis och journalist.

/Markus

Omni kan vinna pris – igen

Sveriges bästa nyhetstjänst i mobilen.

Europas bästa nyhetstjänst i mobilen.

Årets innovation.

Och Skandinaviens snyggaste nyhetsapp.

Det har varit ett fantastiskt roligt prisregn över Omni under vårt första år sedan lanseringen. Nu har vi chans på ännu ett fint pris: MegAwards som årets förnyare i svenska mediebranschen. Tack så hemskt mycket för detta, vi är oerhört stolta över att vara en av de tre finalisterna!

Juryns fina motivering till Omni:

"Omni har på bara ett år förändrat hur 100 000-tals svenskar läser nyheter. Genom att samla alla mediers nyheter och perspektiv på ett ställe, vilket ger snabb nyhetsöversikt och unik fördjupning är Omni en innovation för nyhetsläsarna. Omni inspirerar och visar vägen genom att frigöra förnyelsekraften när IT och redaktion arbetar sida vid sida och utvecklar produkten tillsammans med läsarna".

De övriga två finalisterna är inte vilka som helst, utan inspirerande Viralgranskaren (Metro) och Henriette Zeuchner (Verbum Novum).

Läs mer på Meg, Klickmonster och Medievärlden.

Tack för de fina orden! De ska vi leva på hela helgen. Trevlig helg alla!

/Markus

60 procent av Omnis försäljning är native – nu förstärks säljteamet

Nu förstärker Omni säljteamet. Alexander Frid Kahn, Account Director på Nickelodeon, har rekryterats som Key Account Manager. Samtidigt pågår rekrytering av ytterligare en säljare.

– Vi har på ett år blivit en av de största kanalerna för medvetna nyhetskonsumenter. Då är det naturligt att vi också förstärker vårt säljteam, säger Josefine Kvarnström, försäljningschef på Omni.

Precis som Omni är en innovation för läsarna är Omni en innovation för annonsörerna. Satsningarna på native advertising har inspirerat övriga branschen och hyllas av både annonsörer och läsare.

– Vi är på god väg att lyckas med vår ambition: att låta annonsörernas närvaro förstärka och förbättra läsupplevelsen, säger Josefine Kvarnström.

Omnis native är ett koncept med sponsrade artiklar i artikelflödet. De produceras i Omnis partnerstudio i samspel med annonsörerna.

– Satsningarna på native har inte bara fått jättefin respons från läsare och annonsörer, den står idag också för två tredjedelar av försäljningen, säger Josefine Kvarnström Native-annonserna är är i sin form som vanliga artiklar, men gulmarkerade och annonsmärkta. Dessutom arbetar Omni med sponsorskap av hela innehållskategorier och ämnen.

Förutom stöd och försäljning via Schibsted Sales bygger Omni upp ett eget säljteam under ledning av Josefine Kvarnström, som tidigare var försäljningschef på Aftonbladet. Alexander Frid Kahn har rekryterats som Key Account Manager. Rekrytering av ytterligare en Key Account Manager pågår. Dessutom fortsätter Omni med att bygga upp och förstärka den egna studion för native advertising och branded content.

– Alexander blir en fantastisk förstärkning. Han är och andas Omni och har gedigen erfarenhet av både digital försäljning och nykundsförsäljning, säger Josefine Kvarnström.

Alexander Frid Kahn kommer från Nickelodeon där han var Account Director. Han har tidigare arbetat för Dagens Samhälle och Besöksliv. Han har en fil kand i informationsdesign och har bland annat studerat Interkulturell kommunikation i Osaka, Japan.

– Jag känner mig både glad och stolt över att bli en del av team Omni. Jag har längtat efter det här. Jag var en av de första som testade tjänsten och kände redan då: det här är framtidens sätt att uppleva nyheter och ger inte minst helt nya möjligheter för annonsörer.

/Markus

Välkommen till Omni, Acke!

Alexander Frid Kahn, tidigare Account Director på Nickelodeon, är ny Key Account Manager på Omni. Varmt välkommen till Omni, Acke!

Vad är det som lockar dig med att arbeta på Omni?

– Omni känns som framtiden, både för nyhetsjunkies som mig själv och annonsörer. Det är en produkt som jag verkligen kan stå för och prata om ute hos kunder med stolthet.

Du är några dagar gammal här nu. Vad är första intrycket?

– Bra! Omni har verkligen den där uppstickarkänslan som finns hos nya bolag. Samtidigt som Schibsted ger fördelar man aldrig skulle få i ett litet företag.

Som annonsör, vad är egentligen det bästa med Omni?

– Målgruppen och nativelösningen! Att kunna nå köpstarka personer i storstad i en så här fin kontext med en nativeannons känns oslagbart.

Du är utbildad informationsdesigner och har även läst kommunikation i Japan. Har vi i Sverige något att lära av Japan när det kommer till annonsmarknaden?

– Oj, det var ju ett bra tag sen och jag hade lite svårt att läsa japanska så måste nog passa på den. MEN redan 2006 hade de emojis och 4g-nät. Så vi kan nog räkna med att se saker dom gör nu om ett par år här i Sverige.

Du är även avancerad vinkännare, bland annat aktiv Munskänkare. Om Omni vore ett vin, vilket vin vore Omni då?

– Marcel Lapierre, Morgon. Ett lättillgängligt vin som känns ungdomligt och nytänkande men aldrig sviker i kvalitet.

Namn: Alexander Frid Kahn

Ålder: 35

Familj: Fru, två barn, 3,5 år och 2 månader

Bor: Årsta

Gjorde tidigare: Account director på Nickelodeon