Omni rekryterar politikreportern Mimmi Nilsson från Expressen
Markus Gustafsson,
Omni förstärker redaktionen och rekryterar Mimmi Nilsson, idag politikreporter på Expressen, som nyhets- och utvecklingsredaktör.
– Vi är så fantastiskt glada över att att få Mimmi ombord på Omni. Mimmi besitter unik kunskap och erfarenhet. Inte minst ser vi fram emot att få just Mimmi som kollega i härliga Team Omni, säger Markus Gustafsson, chefredaktör på Omni.
Mimmi Nilsson, 32, har de senaste fyra åren arbetat som nyhetschef, politikreporter, nyhetsreporter och debattredaktör på Expressen. Mimmi läste masterprogrammet vid journalisthögskolan i Stockholm och har en fil kand i statsvetenskap från Lund.
Varför går du till Omni?
– Jag gillar verkligen snabbheten och bredden i Omnis bevakning som samtidigt utmanar och ger nya perspektiv till läsarna. Det är riktigt duktiga redaktörer som skapar det journalistiska innehållet och det känns jättekul att få bli en del av det gänget, säger Mimmi Nilsson.
Vad hoppas du tillföra på Omni?
– Jag hoppas att jag kan tillföra både i det breda nyhetsarbetet och med lite smalare ämneskunskaper inom svensk inrikespolitik.
Du är politikreporter på Expressen i dag. Vad tycker du om Omnis politikbevakning?
– Jag är imponerad över hur vass och initierad den känns och det är fantastiskt bra att kunna skräddarsy sina bevakningsområden i appen. Omnis politikbevakning har varit en naturlig nyhetskälla för mig under hela arbetet med valrörelsen och jag ser nu fram emot att vara med och bidra där i rapporteringen om regeringsbildningen.
Omni inifrån. En blogg om det inre livet på Omni, om vårt nyhetsarbete, om våra utvecklingsprojekt och om våra planer framåt. – Markus Gustafsson, chefredaktör.
Omni har förändrat och förbättrat hur en halv miljon svenskar läser nyheter. Nu tar sig Omni an nästa utmaning – att förändra och förbättra hur vi lyssnar på nyheter.
– Våra läsare har efterfrågat ett modernare alternativ till Ekot. Vi tror att vi kan ge dem det, säger chefredaktör Markus Gustafsson.
Omni Pod blir en daglig nyhetspodd som uppdateras kontinuerligt varje vardagsmorgon mellan klockan 06.30 och 09.30. Den lanseras i mitten av nästa vecka. Konceptet är enkelt: det är Omni, men i lyssnad form.
– Tänk en modern tappning av Ekot, kryddad med BBC och Omnis unika nyhetsvärdering och nyhetsöverblick, säger Markus Gustafsson.
Konceptutvecklingen har pågått sedan i våras och lyssnare har, som alltid på Omni, bjudits in för att vara med och utveckla produkten. Poddens lyssnare ska kunna lita på att de aldrig missar några av morgonens viktigaste nyheter.
– Löftet till lyssnarna är att alltid ge den bästa nyhetsöverblicken i lyssnad form. Dessutom med alla mediers perspektiv, vilket ju är kärnan av hela Omni-konceptet, säger projektledaren Henrik Svensson på Omni.
Man kommer att kunna lyssna på Omni Pod direkt via Omni-appen och via kanaler som iTunes, Google Podcasts, Acast etc. Podden anpassas också för röstassistenter och smarta högtalare.
– Att vi lanserar podden just nu är förstås för att det är i år som smarta högtalare får sitt genombrott i Sverige med bland annat Google Home som kommer på svenska. Vi ser nu enorma utvecklingsmöjligheter för nyhetsjournalistiken i lyssnad form, säger Markus Gustafsson.
– För oss är detta ett fullskaligt experiment som vi gör tillsammans med lyssnarna. Det kan mycket väl sluta med att du snart kan lyssna på Omni dygnet runt, säger Markus Gustafsson.
Omni Pod har tagits fram tillsammans med A-One Produktion och producenten Anton Berg, känd från P3 Dokumentär och podcasten Spår. Projektledare på Omni är nyhetsredaktören och programledaren Henrik Svensson, som tidigare arbetade på Ekot. Programledare kommer också vara Josefin Pehrson och Malin Rising, båda redaktörer på Omni sedan flera år.
Omni har prisats som Sveriges bästa nyhetsapp flera år i rad och har idag cirka en halv miljon läsare i veckan. Den första versionen av Omni-appen lanserades i november 2013. För knappt ett år sedan lanserade Omni dessutom Omni Ekonomi som är en helt ny destination för affärsläsare. Omni Ekonomi har redan laddats ner av 250 000 svenskar och hyllats av både läsare och branschexperter.
Alldeles nyss fick vi resultat från den första enkätundersökningen som har gjorts sedan vi smyglanserade Omni Ekonomi i Appstore och Google Play för ett par veckor sedan.
Resultatet gör oss smått generade.
94 procent ger toppbetygen 4 eller 5 på frågan ”Allt som allt, hur nöjd är du med Omni Ekonomi?” där man kan ange värdet 1 till 5.
91procent ger toppoängen 4 eller 5 på frågan ”Hur troligt är det att du skulle rekommendera Omni Ekonomi för en vän?”. Hela 73% uppger det allra högsta värdet 5.
Och redan efter ett bara ett par veckors användning uppgav redan 74% värdet 4 eller 5 på frågan “Har appen tagit någon plats i din nyhetskonsumtion?”. Värdet 5 stod för “Tagit mycket plats och ersatt andra nyhetskällor”.
Totalt 210 läsare av Omni Ekonomi besvarade enkäten. Se ett urval av frågorna nedan.
Tack för de fantastiskt fina omdömena, alla fantastiska läsare!
Omni växlar upp politikbevakningen inför valåret. Som en del av Omnis storsatsning inleds i dag ett samarbete med opinionsinstitutet Novus.
Varje månad kommer nu väljarindexet Omni/Novus Svensk väljaropinion att publiceras. Svensk Väljaropinion är en sammanställning – en så kallad poll of polls – av undersökningar från Novus, Sifo och Demoskop.
– Omni var ett givet val för samarbete. De har positionerat sig som destinationen för politik och det känns naturligt att en nyhetstjänst som sammanställer nyheter från olika källor publicerar just Svensk väljaropinion – som sammanställer olika väljarbarometrar, säger Novus vd Torbjörn Sjöström.
På samma sätt menar Markus Gustafsson, vd och chefredaktör på Omni, att Novus var en naturlig samarbetspartner.
– I ljuset av alla haverier vi har sett runt världen kring opinionsundersökningar så är kvalitet otroligt viktigt när vi nu går in i ett valår i Sverige. Novus håller kvalitetsfanan högst i Sverige och var den givna partnern för oss, säger Markus Gustafsson.
Novus har varje månad sedan 2008 publicerat indexet. Fram till förra året publicerades Svensk väljaropinion i samarbete med Sveriges Radio Ekot, men från och med nu är Svensk väljaropinion ett samarbete mellan Novus och Omni.
– Det här är bara en av många delar när vi nu kraftsamlar under det kommande året. Omni är redan favoritappen för politiskt engagerade – men det finns så mycket mer att ge. Vi lovar att inte göra någon politiskt intresserad besviken valåret 2018, säger Calle Sandstedt, politikredaktör på Omni.
Sveriges nya måste-app för alla affärsläsare är här: Omni Ekonomi.
I dag smyglanseras ekonomiappen i App Store och Google Play.
– Omni Ekonomi är en destination för den nya tidens affärsmänniska, säger Markus Gustafsson, chefredaktör.
Omni Ekonomi är ett helt nytt sätt att uppleva affärsnyheter. I appen ges nyheter och perspektiv från världens alla affärsmedier på ett ställe. Samtidigt ges användaren möjlighet att ställa in sin egen nyhetsmix och lägga upp bevakningar på bolag och branscher. Appen är gratis och finns för iPhone och Android.
– Responsen har varit fantastisk. Omni Ekonomi får toppbetyg i alla våra undersökningar och användarna berättar att den redan helt har förändrat deras konsumtion av affärsnyheter, säger Markus Gustafsson som också är vd och grundare på Omni.
Förutspås rita om mediekartan
Trots att appen släpps först i dag har den redan väckt uppståndelse. Flera medier har förutspått att Omni Ekonomi kommer att rita om den svenska mediekartan.
– Vi försöker att inte jämföra oss med andra. Omni Ekonomi är någonting helt annat. Vi har en tydlig vision och det är att förbättra sättet världen konsumerar nyheter på. Det bottnar i en genuin vilja att lösa människors behov, fortsätter Markus Gustafsson.
Omni Ekonomi är utvecklad av teamet bakom Omni som har prisats som Sveriges bästa nyhetsapp två år i rad. De senaste veckorna har 10 000 testanvändare bjudits in till appen.
– Precis som Omni har Omni Ekonomi utvecklats tillsammans med användarna. Behovet av översikt och alla affärsnyheter på samma ställe har varit tydligt, säger Fanny Chays och Maria Å Lindvall, product managers.
Lanseras brett om några veckor
Omni Ekonomi är gratis att ladda ner och använda. Appen finansieras genom annonser och native advertising.
– Med Omni Ekonomi förstärks vårt native-erbjudande ytterligare och vi kan erbjuda våra kunder en renodlad ekonomi- och B2B-kontext, säger Josefine Kvarnström, Head of Schibsted Brand Studio och en av medgrundarna på Omni.
Dagens smygpremiär innebär att appen marknadsförs mot Omnis befintliga läsare och vänner. Om några veckor kommer appen också att börja marknadsföras externt och i andra kanaler.
Häromdagen firade vi publiceringen av den 200 000:e artikeln i Omni. Det var en stor milstolpe och självklart firades redaktör Sebastian Hagberg efter publiceringen. Just den stora mängden nyheter i Omni – och hur våra journalister identifierar, nyhetsvärderar, skriver, förklarar, ger sammanhang, berättar bakgrund, paketerar och presenterar nyheterna – är själva fundamentet i Omni. Vid detta 200 000-firande är det också på sin plats att berätta lite mer om hur vi arbetar på Omni.
Det hela började för fyra år sedan då vi samlade några av Sveriges bästa journalister och utvecklare i en källarlokal i Schibsted-huset. Vi började med att återkommande äta frukostar med kräsna nyhetskonsumenter och djupintervjua dem. Vi förstod ganska snart att vi hade fått ett tydligt uppdrag från läsarna: Ni måste göra dagens nyhetstjänster mycket bättre. Ge oss bättre nyhetsöverblick. Ge oss fler perspektiv och hela bilden. Och ge oss möjligheten att personalisera våra nyhetsflöden.
Omni har redan hunnit rita om den svenska mediemarknaden. Vi har utsetts till Sveriges bästa nyhetsapp flera gånger, vi har utsetts till Europas bästa nyhetsapp och vi har dessutom blivit nominerade till Stora Journalistpriset. Men det var nog inte förrän efter vårens fruktansvärda terrordåd på Drottninggatan i Stockholm som vi förstod hur mycket Omni redan betyder för 100 000-tals läsare. När SVT/Novus undersökte nyhetskonsumtionen i Sverige under och efter terrorattentatet visade det sig att Omni, näst efter Aftonbladet var den mest vanliga digitala nyhetskällan att först få kännedom om attentatet från. Med detta kommer också ett oerhört stor ansvar.
Vi är stolta över att aldrig ägna oss åt varken sensations- eller klickbetesjournalistik för att komma dit vi är. Istället uppskattas vi just för vår ibland lite torra, men också mycket trovärdiga tonalitet, metod och inställning. Att vi håller på tangenten tills vi vet vad som gäller, att våra erfarna journalister har erfarenhet nog att bedöma om man kan pusha på vittnesmål om påstådda skottlossningar eller inte.
Våra artiklar är unika i sin form och skrivna av våra redaktörer som arbetar i skift, veckans alla dagar, nästan dygnets alla timmar. Under det senaste året har antalet journalister på Omni ökat från 10 till 18, nu senast har vi särskilt förstärkt ekonomibevakningen.
Våra redaktörer är de bästa av de bästa i Sverige. De är såväl reportrar som redaktörer och nyhetschefer i en och samma person. De har oftast erfarenhet som breakingreportrar, redaktörer, specialreportrar, korrespondenter och nyhetschefer på de andra stora nyhetsredaktionerna. Sju av tio nyhetsredaktörer är kvinnor, fem av åtta ekonomiredaktörer är män. Till skillnad mot traditionella medier har vi en helt platt organisation där alla medarbetare har både mandat och kunskap att välja vilka nyheter vi bevakar liksom att skriva, nyhetsvärdera, publicera och skicka pushnotiser. Så är det långtifrån hos de flesta andra.
Omnis journalister har ett extremt svårt jobb. De bevakar 1000-tals internationella medier, djupdyker ner i sociala medier och följer flera pågående liveflöden och tv-sändningar samtidigt. På ekonomiredaktionen tillkommer förstås att djupdyka ner i bolagsrapporter och följa marknaden med börsdata och bolagsnyheter. Det är en ny roll och ett helt nytt sätt att arbeta.
Men som bekant: internet lider sällan brist på information, det handlar om att hitta det som är sant, intressant och relevant. Vi länkar tydligt under de korta sammanfattningarna så att läsarna kan gå vidare och läsa mer hos ursprungskällorna som kan vara såväl New York Times som en enskild tweet från Anna Kinberg Batra eller en nyhet i Skaraborgs Läns Allehanda. Transparens är ett ledord för Omni både internt och mot läsarna, därför bjuder vi också in er att ta del av vårt språkmanifest som förklarar hur vi tänker och arbetar på Omni. Hoppas det kan komma till användning på andra redaktioner och kanske journalistutbildningar.
Omni har ungefär en halv miljon läsare i veckan i mobilen. De läser oss oftare och mer än andra nyhetskällor. Varje vecka har vi ungefär 20 miljoner sidvisningar i mobilen, det är minst dubbelt så mycket som exempelvis Dagens Nyheter.
Men för en kräsen affärsläsare, som i realtid vill bli uppdaterad om det senaste kring bolag och marknaden, så har inte Omni räckt till. Därför tar vi nu i höst ett nytt stort steg i Omnis historia och lanserar en ny ekonomiapp. Det finns inget liknande varken i Sverige eller internationellt. Den nya appen har fokus på börs- och bolagsnyheter och gedigen internationell näringslivsbevakning. Som tack för att du har läst ända hit får du gärna bli bland de första att testa nya ekonomitjänsten. Klicka här och uppge koden "200000" när du anmäler dig.