En blogg om det inre livet på Omni, om vårt nyhetsarbete, om våra utvecklingsprojekt och om våra planer framåt. – Markus Gustafsson, chefredaktör.

Omni rekryterar politikreportern Mimmi Nilsson från Expressen

Omni förstärker redaktionen och rekryterar Mimmi Nilsson, idag politikreporter på Expressen, som nyhets- och utvecklingsredaktör.

– Vi är så fantastiskt glada över att att få Mimmi ombord på Omni. Mimmi besitter unik kunskap och erfarenhet. Inte minst ser vi fram emot att få just Mimmi som kollega i härliga Team Omni, säger Markus Gustafsson, chefredaktör på Omni.

Mimmi Nilsson, 32, har de senaste fyra åren arbetat som nyhetschef, politikreporter, nyhetsreporter och debattredaktör på Expressen. Mimmi läste masterprogrammet vid journalisthögskolan i Stockholm och har en fil kand i statsvetenskap från Lund.

Varför går du till Omni?

– Jag gillar verkligen snabbheten och bredden i Omnis bevakning som samtidigt utmanar och ger nya perspektiv till läsarna. Det är riktigt duktiga redaktörer som skapar det journalistiska innehållet och det känns jättekul att få bli en del av det gänget, säger Mimmi Nilsson.

Vad hoppas du tillföra på Omni?

– Jag hoppas att jag kan tillföra både i det breda nyhetsarbetet och med lite smalare ämneskunskaper inom svensk inrikespolitik.

Du är politikreporter på Expressen i dag. Vad tycker du om Omnis politikbevakning?

– Jag är imponerad över hur vass och initierad den känns och det är fantastiskt bra att kunna skräddarsy sina bevakningsområden i appen. Omnis politikbevakning har varit en naturlig nyhetskälla för mig under hela arbetet med valrörelsen och jag ser nu fram emot att vara med och bidra där i rapporteringen om regeringsbildningen.

Omni storsatsar på lyssnade nyheter

Omni har förändrat och förbättrat hur en halv miljon svenskar läser nyheter. Nu tar sig Omni an nästa utmaning – att förändra och förbättra hur vi lyssnar på nyheter.

– Våra läsare har efterfrågat ett modernare alternativ till Ekot. Vi tror att vi kan ge dem det, säger chefredaktör Markus Gustafsson.

Omni Pod blir en daglig nyhetspodd som uppdateras kontinuerligt varje vardagsmorgon mellan klockan 06.30 och 09.30. Den lanseras i mitten av nästa vecka. Konceptet är enkelt: det är Omni, men i lyssnad form.

– Tänk en modern tappning av Ekot, kryddad med BBC och Omnis unika nyhetsvärdering och nyhetsöverblick, säger Markus Gustafsson.

Konceptutvecklingen har pågått sedan i våras och lyssnare har, som alltid på Omni, bjudits in för att vara med och utveckla produkten. Poddens lyssnare ska kunna lita på att de aldrig missar några av morgonens viktigaste nyheter.

– Löftet till lyssnarna är att alltid ge den bästa nyhetsöverblicken i lyssnad form. Dessutom med alla mediers perspektiv, vilket ju är kärnan av hela Omni-konceptet, säger projektledaren Henrik Svensson på Omni.

Man kommer att kunna lyssna på Omni Pod direkt via Omni-appen och via kanaler som iTunes, Google Podcasts, Acast etc. Podden anpassas också för röstassistenter och smarta högtalare.

– Att vi lanserar podden just nu är förstås för att det är i år som smarta högtalare får sitt genombrott i Sverige med bland annat Google Home som kommer på svenska. Vi ser nu enorma utvecklingsmöjligheter för nyhetsjournalistiken i lyssnad form, säger Markus Gustafsson.

– För oss är detta ett fullskaligt experiment som vi gör tillsammans med lyssnarna. Det kan mycket väl sluta med att du snart kan lyssna på Omni dygnet runt, säger Markus Gustafsson.

Omni Pod har tagits fram tillsammans med A-One Produktion och producenten Anton Berg, känd från P3 Dokumentär och podcasten Spår. Projektledare på Omni är nyhetsredaktören och programledaren Henrik Svensson, som tidigare arbetade på Ekot. Programledare kommer också vara Josefin Pehrson och Malin Rising, båda redaktörer på Omni sedan flera år.

Lyssna på ett pilotavsnitt av Omni Pod här (via iTunes)

Omni har prisats som Sveriges bästa nyhetsapp flera år i rad och har idag cirka en halv miljon läsare i veckan. Den första versionen av Omni-appen lanserades i november 2013. För knappt ett år sedan lanserade Omni dessutom Omni Ekonomi som är en helt ny destination för affärsläsare. Omni Ekonomi har redan laddats ner av 250 000 svenskar och hyllats av både läsare och branschexperter.

Undersökning: Omni Ekonomis läsare extremt nöjda

Alldeles nyss fick vi resultat från den första enkätundersökningen som har gjorts sedan vi smyglanserade Omni Ekonomi i Appstore och Google Play för ett par veckor sedan.

Resultatet gör oss smått generade.

  • 94 procent ger toppbetygen 4 eller 5 på frågan ”Allt som allt, hur nöjd är du med Omni Ekonomi?” där man kan ange värdet 1 till 5.
  • 91procent ger toppoängen 4 eller 5 på frågan ”Hur troligt är det att du skulle rekommendera Omni Ekonomi för en vän?”. Hela 73% uppger det allra högsta värdet 5.
  • Och redan efter ett bara ett par veckors användning uppgav redan 74% värdet 4 eller 5 på frågan “Har appen tagit någon plats i din nyhetskonsumtion?”. Värdet 5 stod för “Tagit mycket plats och ersatt andra nyhetskällor”.
  • Totalt 210 läsare av Omni Ekonomi besvarade enkäten. Se ett urval av frågorna nedan.

Tack för de fantastiskt fina omdömena, alla fantastiska läsare!

/Team Omni

Omni skruvar upp politikbevakningen i samarbete med Novus

Omni växlar upp politikbevakningen inför valåret. Som en del av Omnis storsatsning inleds i dag ett samarbete med opinionsinstitutet Novus.

Varje månad kommer nu väljarindexet Omni/Novus Svensk väljaropinion att publiceras. Svensk Väljaropinion är en sammanställning – en så kallad poll of polls – av undersökningar från Novus, Sifo och Demoskop.

– Omni var ett givet val för samarbete. De har positionerat sig som destinationen för politik och det känns naturligt att en nyhetstjänst som sammanställer nyheter från olika källor publicerar just Svensk väljaropinion – som sammanställer olika väljarbarometrar, säger Novus vd Torbjörn Sjöström.

På samma sätt menar Markus Gustafsson, vd och chefredaktör på Omni, att Novus var en naturlig samarbetspartner.

– I ljuset av alla haverier vi har sett runt världen kring opinionsundersökningar så är kvalitet otroligt viktigt när vi nu går in i ett valår i Sverige. Novus håller kvalitetsfanan högst i Sverige och var den givna partnern för oss, säger Markus Gustafsson.

Novus har varje månad sedan 2008 publicerat indexet. Fram till förra året publicerades Svensk väljaropinion i samarbete med Sveriges Radio Ekot, men från och med nu är Svensk väljaropinion ett samarbete mellan Novus och Omni.

– Det här är bara en av många delar när vi nu kraftsamlar under det kommande året. Omni är redan favoritappen för politiskt engagerade – men det finns så mycket mer att ge. Vi lovar att inte göra någon politiskt intresserad besviken valåret 2018, säger Calle Sandstedt, politikredaktör på Omni.

Nu släpps Omni Ekonomi

Sveriges nya måste-app för alla affärsläsare är här: Omni Ekonomi.

I dag smyglanseras ekonomiappen i App Store och Google Play.

– Omni Ekonomi är en destination för den nya tidens affärsmänniska, säger Markus Gustafsson, chefredaktör.

Omni Ekonomi är ett helt nytt sätt att uppleva affärsnyheter. I appen ges nyheter och perspektiv från världens alla affärsmedier på ett ställe. Samtidigt ges användaren möjlighet att ställa in sin egen nyhetsmix och lägga upp bevakningar på bolag och branscher. Appen är gratis och finns för iPhone och Android.

– Responsen har varit fantastisk. Omni Ekonomi får toppbetyg i alla våra undersökningar och användarna berättar att den redan helt har förändrat deras konsumtion av affärsnyheter, säger Markus Gustafsson som också är vd och grundare på Omni.

Förutspås rita om mediekartan

Trots att appen släpps först i dag har den redan väckt uppståndelse. Flera medier har förutspått att Omni Ekonomi kommer att rita om den svenska mediekartan.

– Vi försöker att inte jämföra oss med andra. Omni Ekonomi är någonting helt annat. Vi har en tydlig vision och det är att förbättra sättet världen konsumerar nyheter på. Det bottnar i en genuin vilja att lösa människors behov, fortsätter Markus Gustafsson.

Omni Ekonomi är utvecklad av teamet bakom Omni som har prisats som Sveriges bästa nyhetsapp två år i rad. De senaste veckorna har 10 000 testanvändare bjudits in till appen.

– Precis som Omni har Omni Ekonomi utvecklats tillsammans med användarna. Behovet av översikt och alla affärsnyheter på samma ställe har varit tydligt, säger Fanny Chays och Maria Å Lindvall, product managers.

Lanseras brett om några veckor

Omni Ekonomi är gratis att ladda ner och använda. Appen finansieras genom annonser och native advertising.

– Med Omni Ekonomi förstärks vårt native-erbjudande ytterligare och vi kan erbjuda våra kunder en renodlad ekonomi- och B2B-kontext, säger Josefine Kvarnström, Head of Schibsted Brand Studio och en av medgrundarna på Omni.

Dagens smygpremiär innebär att appen marknadsförs mot Omnis befintliga läsare och vänner. Om några veckor kommer appen också att börja marknadsföras externt och i andra kanaler.