Omni inifrån

Omni tvåfaldigt nominerat i Svenska Designpriset 2020

Omni tvåfaldigt nominerat i Svenska Designpriset 2020. Både Omni och Omni Ekonomi är nominerade till Svenska Designpriset i kategorin Redaktionell Digital.

– Det känns jättekul! Det senaste året har vi haft extra mycket designfokus och vi är stolta och ödmjuka över vilka vi är nominerade med, säger biträdande produktchef Malin Björnek som jobbat med den nya designen.

Nya Omni avtäcktes i februari i år – efter ett större arbete med ny varumärkesidentitet och förnyad grafisk form.

– Vi har lagt större fokus på innehållet för att det ska få ta plats och skalat av onödigt brus runt om. Trovärdigt, innovativt och intuitivt har varit ledord i arbetet med det nya grafiska uttrycket, säger designern Hanna Röstberg.

Förändringen innebar bland annat nya färger, typsnitt och förändringar i flera av Omnis olika grafiska element.

Omni Ekonomi gjorde en ännu större resa Senare under våren kom nästa stora steg för Omni när Omni Ekonomi gjordes om till en premiumtjänst och samtidigt fick en ny kostym som speglar premium-innehållet. Omni Ekonomis uttryck och varumärke har bevarats, samtidigt som det nya innehållet lyfts fram med ny signalfärg och nya artikelformat.

– Premiumbeslutet sporrade oss redaktörer att bli ännu vassare, ännu snabbare och producera ett ännu bättre innehåll för våra användare, så att vi verkligen levererar världens bästa ekonomi-app till alla tusentals läsare som nu blivit prenumeranter, säger Omni Ekonomis utvecklingsredaktör Nina Bos.

Alltid i nära dialog med användarna Omni har alltid utvecklats tillsammans med användarna, redan innan nyhetstjänsten såg dagens ljus gjordes mängder av användarintervjuer för att hitta rätt riktning i produktutvecklingen. Givetvis har användarna haft stor del i hur designen har kommit att förändras över tid.

– Vägvalen i den nya designen bygger på insikter om vår målgrupp och deras behov. Vi tittade tillsammans med användare på förbättringsområden i den tidigare designen och såg också till att involvera dem under resans gång, säger Jinyi Wang, UX-ansvarig.

Svenska Designpriset är en tävling för alla som arbetar med att förnya grafisk design och formgivning i Sverige. Nomineringarna i de 35 kategorierna i tävlingen har gjorts av en jury, vinnare utses av både allmänhetens röster och juryröster.

– Det känns extra kul att nomineras till ett så fint pris eftersom vi är ett så litet, internt team som har jobbat med det här, säger Jinyi Wang.

Omröstningen i Svenska Designpriset pågår mellan 7 och 14 september på Designprisets sajt och alla vinnare presenteras på en prisgala i november i år.

Omni inifrån. En blogg om det inre livet på Omni, om vårt nyhetsarbete, om våra utvecklingsprojekt och om våra planer framåt. – Markus Gustafsson, chefredaktör.