Omni inifrån

Läsare sådde första fröet till Omni Mer

Med lanseringen av Omni Mer så tar Omni ett nytt steg på en lång resa, en resa som för tio år sedan inleddes med att vi åt frukost med svenska nyhetskonsumenter. Vi träffades på Mornington Hotel i Stockholm och pratade nyheter, minst en timme varje morgon. Varje dag, nya läsare. Nyhetsläsarnas dygn kartlades, timme för timme, minut för minut. Vilken app är den första du öppnar på morgonen? Varför då? Vad läser du på bussen på väg till jobbet? Och så fortsatte det.

Vad vi ville förstå var nyhetsläsarnas problem och frustrationer. När fungerar nyheterna inte som de ska? Hur skulle den perfekta nyhetstjänsten fungera?

Att vi fokuserade på problemen har vi Eric Ries, och hans då nyutgivna ”The Lean Startup” (2011), att tacka för. Boken blev snabbt en bibel i Omni-teamet. Vi var också stora fans av Harvard-professorn Clayton Chistensen och hans the-jobs-to-be-done-approach. Jag minns än idag igenkänningen när vi första gången läste Clayton Christensens teorier applicerade på nyhetsindustrin.

Idag pratar vi varken Lean Startup eller Clayton Christensen på Omni längre. Men metodiken finns i vårt DNA. Att allt vi gör utgår från användarna och att vi hela tiden fortsätter att undersöka nyhetskonsumenternas problem och frustrationer. Du har säkert sett eller besvarat någon av våra många enkäter i Omni-appen som är en del av detta, inte sällan med rubriker som ”Hur kan vi göra Omni ännu bättre?” eller ”Tyck till om Omni!”. Eller så tillhör du de, idag flera hundra läsare, som vi har träffat och fått djupintervjua och testat våra hypoteser på. Stort tack till alla er som svarar på våra enkäter och ställer upp på våra intervjuer, det är helt ovärderligt för oss!

Även Omni Mer började i insikter om problem och frustrationer hos er läsare. Första fröet till Omni Mer såddes redan 2019 i en större undersökning där vi testade en lång rad nya problemhypoteser. Vi testade den gången 30-talet olika potentiella frustrationer och hur läsarna rankade dem.

I undersökningen fanns tre områden som stack ut. Vi har därefter fortsatt att undersöka problemen både kvantitativt och kvalitativt i intervjuer.

  1. Frustrerande med många betalväggar hos medierna
    Det tydligaste enskilda frustrationen var ”Betalväggar” som hela 56 procent kände igen sig i. Viktigt att lägga märke till var att mer än hälften samtidigt säger sig vara beredda att betala för nyheter. I uppföljande intervjuer har det blivit tydligt vad frustrationen handlar om: Majoriteten har inget emot betalväggar i sig, men upplever det som både opraktiskt och orimligt dyrt att ha prenumerationer på alla olika medier man vill konsumera någon gång ibland.
  2. För mycket löst tyckande och för lite riktiga experter
    Många läsare tycker att det är för mycket “löst tyckande” i nyhetsrapporteringen. Samtidigt efterfrågas riktigt kunniga analyser och expertkommentarer. I de uppföljande läsarintervjuerna har man nästan kunnat ta på hur trötta många av er är på självutnämnda experter som uttalar sig om allt i medierna. Ni läsare efterfrågar mer riktig kunskap och mer av riktiga och nischade experter. Dessutom vill ni inte bara ha en experts röst, utan flera så att man får olika perspektiv.
  3. Mer förklaring, fakta och bakgrund
    Sist, men inte minst, efterfrågar ni mer förklaring i nyhetsrapporteringen. I våra intervjuer har ni satt fingret på vad det är ni vill ha mer av, nämligen fakta och bakgrund som gör att nyheterna sätts i sitt sammanhang. Många är ni som beskriver hur ni upplever att de gamla papperstidningarna var bättre på just fakta och bakgrund, och att detta ofta faller bort i den snabba digitala rapporteringen.

Parallellt med att undersöka problem så brukar vi också undersöka attraktionskraften i olika potentiella nya erbjudanden och lösningar. Vi brukar pröva både orealistiska och realistiska idéer, både saker vi vill göra och saker vi absolut inte vill göra.

Här är topp-7 när vi gav er 30 förslag på nysatsningar i Omni:

  1. Lås upp andra mediers betalväggar
  2. Mer förklaring och bakgrund till nyheterna
  3. Möjlighet att slippa annonser
  4. Egna utrikeskorrespondenter
  5. Bakgrund om viktiga personer i nyheterna
  6. Expertkommentarer till nyheterna
  7. Fördjupande läsning från internationella medier

Du som snart tar del av Omni Mer kommer kunna se hur flera av just dessa idéer har blivit verklighet. Egentligen har vi förverkligat alla utom utrikeskorrespondenter (men inte heller dem säger vi nej till i en framtid).

Intressant var att alla idéer som saknade direkt koppling till nyhetsrapporteringen ratades av er läsare. Om vi inte redan visste det, så blev vi efter den undersökningen väldigt säkra på att det är nyheter, nyheter, nyheter som gäller. Vi ska inte börja med egna krönikörer, korsord eller livsstilsjournalistik i Omni.

Allt eftersom Omni Mer har växt fram som koncept ur läsarproblemen, så har vi också börja testa Omni Mer på er. Dels har vi testat Omni Mer i sin helhet, men också i alla sina beståndsdelar.

Jag brukar ofta vara med de här testerna och intervjuerna. Det är så vansinnigt spännande och givande när ni läsare tycker till om nya satsningar. När det gäller just Omni Mer har jag heller aldrig varit med om att få så positiv första respons som vi fick, vilket gjorde upplevelsen ovanligt stark. Jag minns särskilt en läsare, en man från Lidköping, som redan när konceptet var i sin linda konstaterade “Det låter som att ni håller på att slå huvudet på spiken när det gäller mig. Det ni presenterar för mig är ju precis den tjänst jag själv har gått runt och önskat”.

//Markus

PS. Känner du igen dig i problemen från våra undersökningar och intervjuer? Maila mig gärna (markus@omni.se) och säg vad du tycker.

Omni inifrån. En blogg om det inre livet på Omni, om vårt nyhetsarbete, om våra utvecklingsprojekt och om våra planer framåt. – Markus Gustafsson, chefredaktör.