Omni inifrån

Därför säger Omni hejdå till Facebook

Det fanns en tid då Facebook var allt för nyhetsmedier och många satsade allt på att bli störst och vackrast genom trafik från just Facebook. Många medier boostade sina trafiksiffror flerfaldigt genom Facebook-trafiken. Det gick så långt att helt nya nyhetsmedier lanserades för att håva in allt man kunde via katter och klickraketer på Facebook. Internationellt blev Buzzfeed guden i genren och i Sverige lanserade Schibsted Lajkat och Bonnier satsade senare på Kit. Ingen av dem finns mycket kvar av, om ens något, i dag.

Facebook insåg snart att de också kunde kapitalisera på engagemanget kring nyheter och införde bland annat Facebook Instant Articles 2015, som verkligen fick de stora mediebolagen världen över att välja sida – skulle de arbeta med eller emot Facebook? I veckan meddelade Facebook att Instant Articles nu läggs ner och för Axios uppger en talesperson för Meta att mindre än 3 procent av innehållet som Facebooks användare ser idag är länkar till nyhetsartiklar. Facebook drar sig nu egentligen ur allt vad satsningar på nyheter heter.

Idag är Facebook också en betydligt mindre viktig trafikkälla för nyhetsmedier, söktrafiken från Google är för de flesta av mycket större betydelse. Sen ska sägas att sedan Facebook (och Instagram) har gått all-in på rörligt och video, så kommer nyhetsmedier in den vägen istället. Så helt över är inte nyhetsmediernas symbiosförhållande med Facebook, åtminstone inte än.

För oss på Omni har Facebook alltid varit lite av en huvudvärk, även om läsarnas engagemang också har varit fantastiskt med ungefär 100 000 Facebook-följare. Facebook är fortfarande också en viktig social mediekanal för delar av våra användare och Facebook är ju fortfarande största sociala medieplattformen både i världen och Sverige. Men det är ingen vidare kanal för oss på Omni att bygga varumärke, ibland precis tvärtom. Samtidigt är förstås Instagram, Tiktok och andra kanaler bra mycket viktigare i de yngre målgrupperna. Och oavsett synen på Facebook så är trafiken vi får från Facebook inte större än att vi lika gärna kan vara utan. Omni har nämligen extremt höga trafiktal ändå. Omni har idag över 40 miljoner sidvisningar per vecka, vissa nyhetsintensiva dagar kan vi ha över 10 miljoner sidvisningar på en och samma dag. En brutal majoritet av denna trafik kommer direkt till oss via våra många oerhört lojala appanvändare.

Facebook för också lite andra otrevligheter med sig. Det blir inte sällan diskussioner i Facebook-kommentarerna som tar mycket kraft att hantera, så mycket kraft att nästan alla nyhetsbolag idag anlitar externa firmor för att moderera deras Facebook-sidor med stora kostnader som följd. Det har även vi på Omni gjort. Men i somras började vi på Omni titta på detta med modereringen och drog den radikala slutsatsen: de pengar vi idag lägger på moderering av Facebook-kommentarer kommer Omni och Omnis läsare bättre till del genom att vi investerar dem i vår nyhetsbevakning. Därför har vi slutat dela vårt innehåll på Facebook på experiment sedan i somras. Och hittills är erfarenheterna mycket goda.

Trafiktappet som vårt hejdå till Facebook innebär är hittills försumbart för Omni. I sidvisningar betyder Facebook-trafiken ingenting för oss i jämförelse med de 40 miljoner sidvisningar vi får direkt i våra appar. Det är när nyhetsmedier talar om sin veckotrafik (unika besökare) som man framförallt använder Facebook och andra trafikkällor för att blåsa upp siffrorna. Men det där är en sifferbluff som vi på Omni alltid har försökt att hålla oss långt ifrån, vi utvärderar oss istället på hur många återkommande unika användare vi har. Många nyhetsmedier framställer sig idag mycket större än vad de egentligen är, men det där är som tur är ganska lätt att genomskåda. Men det är inte utan att man ibland önskar att det fanns branschgemensam mätning på detta tema, exempelvis vore antal lojala användare (som använder tjänsten minst 3 dagar av 5) en hälsosam mätning.

Synpunkter eller funderingar? Maila mig gärna..

/Markus

Omni inifrån. En blogg om det inre livet på Omni, om vårt nyhetsarbete, om våra utvecklingsprojekt och om våra planer framåt. – Markus Gustafsson, chefredaktör.