Gästkrönika: ”Tusentals förlorade pengar – och vi har inte lärt oss något”

Det svenska touchbolaget Neonode haussades till skyarna under sommaren – för att sedan rasa ner i källaren. Tusentals småsparare som gav sig in i aktien under hajpen har fått sig en dyrköpt läxa om flockmentalitet, A-kurseffekt och narrativets lockelse, skriver Optis sparpsykolog Niklas Laninge i en gästkrönika.

Förra veckan rasade aktien i Neonode och är i skrivande stund ner knappt 80 procent. Väldigt många privatsparare har med andra ord förlorat pengar. Förhoppningsvis finansierade de flesta detta bet med pengar från vad som ibland kallas för ”lekhinken”, alltså en liten del av ens totala sparande som vigs åt mer aktiv aktiehandel.

Intresset för Neonode rusade under sommaren. Aktien var en av de mest handlade hos Avanza under augusti och ungefär hälften av de 17 000 personer som ägde aktier via nätmäklaren blev ägare under just sommaren. En titt på Google Trends bekräftar att intresset för aktien kokade under samma period.

Skeendet påminner om ett lotteri, eftersom allt grundar sig på en tvist mellan Neonode och Samsung. Ryktet sa att det svenska bolaget kunde förvänta sig en förlikning på över en miljard dollar. När förlikningen väl skedde visade det sig att marknaden kraftigt överskattat beloppet, som blev 15–20 miljoner dollar.

Så självklart gick luften ur aktien, hittills har cirka 5 000 av nämnda ägare sålt och realiserat sina förluster. I bästa fall blev detta en dyrköpt läxa. I värsta fall är många av dessa på en väldigt mörk plats just nu.

Fallet Neonode är på inget sätt unikt. Det har och kommer alltid att finnas privatsparare som satsar stort på en enskild aktie. Tyvärr har de sällan varken gjort sin ekonomiska eller psykologiska hemläxa. Men även om de hade gjort det är de bara människor, och människor drabbas av tankefel.

Inte minst när vi handlar med aktier.

Testa Omni Ekonomi gratis!

Bli medlem nu – och du får allt innehåll gratis i tre månader.

Tillåt mig ändå göra en psykologisk obduktion av vad som hände.

För det första drabbades sannolikt många av det övermod noviser lätt drabbas av när de sätter sig in i ett ämne. Jag brukar kalla det A-kurseffekten, för vem har inte läst en grundkurs på högskolan och känt sig fullkomligt hög på sin egen (upplevt) djupa kunskap?

För det andra har många låtit sig svepas med av berättelsen om Neonode och förlikningen. När människor fattar beslut går det på den mest tillgängliga informationen, inte den mest tillförlitliga. Historien om den potentiella miljardförlikningen fick rejäl spridning under sommaren vilket nog fick många att tro att detta speglade sannolikheten för utfallet.

För det tredje så är detta nog en fråga om klassisk flockmentalitet. Likt turister som flockas runt en kö för att det är just en kö, flockas privatsparare kring aktier som många andra köper och pratar om. Det som är populärt blir ännu mer populärt, främst för att det är populärt snarare än en bra investering.

Neonode är ingen unik historia. Trots att psykologin bakom dessa mönster är välkänd faller privatsparare i samma fällor gång på gång. De är trots allt bara människor.