Gästkrönika: ”Skippa ROI-oron – dags att möta större utmaningar”

Bara ett ytterst fåtal generativa AI-piloter lyckas skapa märkbart affärsvärde, enligt en ny rapport från MIT. Resten sitter med dyra generiska verktyg eller hemmabyggen, frustrerade över utebliven framgång. Men det är fel väg att fokusera på värde redan i pilotstadiet, skriver Anna Felländer, medgrundare till AI-gruppen Asenion, i en gästkrönika.

En nyligen publicerad MIT-rapport visar att 95 procent av generativa AI-piloter misslyckas med att skapa affärsvärde. Bara en liten minoritet av projekten levererar ROI eller märkbart transformativt affärsvärde.

Den felande länken är inte tekniken i sig, utan ett konstant kunskapsgap som skapar oförmåga att förstå hur generativ AI kan möta de krav och behov som finns i organisationen.

Många företag gör dyra investeringar i generiska verktyg som inte kan anpassas till interna processer. Eller så försöker de med dyra egna byggen som presterar sämre än mer specialiserade lösningar från techkonsulter.

Testa Omni Ekonomi gratis!

Bli medlem nu – och du får allt innehåll gratis i tre månader.

Denna ”GenAI-klyfta” skapar två läger: den ena med ett fåtal framstående företag (inklusive startups) som fokuserar på konkreta och faktiska affärsutmaningar och realisering av snabba intäktsökningar. Och den andra, de flesta, med hög frustration över uteblivet värde.

Men att förvänta sig uppvisat värde i pilotstadiet kanske leder oss fel. I stället för att oroa sig för att driva ROI från GenAI-piloter, kan företag fokusera på att identifiera en handfull av de mest lovande AI-projekten och se till att deras organisationsstrukturer, talang, styrning och datainfrastruktur klarar uppgiften att skala upp dem.

Oavsett, produktiviteten kommer att komma. Kanske som en ketchupeffekt när företag och samhällsinstitutioner listar ut knepen, som alltså inte ligger i tekniken utan både i människans tillit till den, och anpassade organisationsstrukturer. Men den obekväma sanningen är att de – troligen historiskt massiva – produktivitetsökningarna inte kommer att fördelas jämnt.

Enligt forskning driver AI på polariseringen av inkomster och vinster genom att:

  • Gynna kapital och storföretag med resurser oproportionerligt mycket
  • Ge större vinster i rika länder än i fattigare
  • Förstärka sektorvisa och yrkesmässiga klyftor

Så medan vi drömmer om produktivitetsvinster, låt oss verkligen adressera hur människan kan leda AI.

Inte tvärtom.