Gästkrönika: ”Netflix och Spotify visar att streaming kan löna sig”

Både Spotify och Netflix har lyckats visa att det går att vara lönsam och ändå växa samtidigt. Kanske det var bra att konjunkturen dök och tvingade streamingjättarna att ta sig i kragen, skriver aktieprofilen Albin Kjellberg i en gästkrönika i Omni Ekonomi.

Både Spotify och Netflix har rapporterat nyligen och båda har levererat. Båda levererar på lönsamhetssidan vilket är precis det som investerarna vill se, och belönats med positiva kursreaktioner.

Både Spotify och Netflix gasade rätt hårt med tillväxten under 2019, 2020 och 2021: ivrigt påhejade av en aktiemarknad där tillväxt var allt och lönsamhet sekundärt. Att det gick att låna pengar nästan gratis spädde givetvis på.

När räntorna under 2022 började stiga och investerarnas fokus gick från tillväxt till lönsamhet, blev både Spotify och Netflix väldigt hårt straffade. Kurserna mer än halverades.

Testa Omni Ekonomi gratis!

Bli medlem nu – och du får allt innehåll gratis i tre månader.

De båda techjättarna var dock på tå och ställde snabbt om mot lönsamhet. Det har gett resultat och trenden senaste året för de bådas lönsamhet har varit klart positiv. Det gillar marknaden. Samtidigt har de kunnat fortsätta växa, trots lönsamhetsfokus, om än i något långsammare takt.

Det jag tycker man kan ta med sig är att de båda visat att streaming kan vara en lönsam affärsmodell – att det går att vara lönsam och ändå växa. Det är också ett styrketecken för affärsmodellen att man kunnat visa i praktiken att man kan öka lönsamheten och kapa kostnader när det verkligen brinner till, utan att hela tillväxten försvinner. Kanske var det nästan bra för de båda med stigande räntor och sämre konjunktur, så de pressades att visa upp att de kan ställa om och göra det bra.

Varken Spotify eller Netflix tycker jag ser billiga ut just nu. Marknaden har som sagt snabbt belönat deras omställning och kurserna är mer än tripplade från respektive botten. Spotify värderas just nu till ungefär 4 gånger sin försäljning och Netflix nära 8 gånger, enligt Börsdata. Samtidigt ska kvalitet kosta, brukar det sägas. Jag är i alla fall imponerad över deras leverans, senaste året och senaste kvartalet.