Gästkrönika: ”Hantera köpsug i reatider med 10–10–10-regel”

Planering och impulskontroll är A och O för att ta sig igenom Black Friday-hysterin helskinnad, skriver Optis sparpsykolog Niklas Laninge i en gästkrönika för Omni Ekonomi.

När jag 2018 skrev min andra bok Beslutsfällan ville jag visa hur marknadsförare i decennier använt psykologiska knep för att få oss människor att fatta beslut vi senare ångrar. Sedan dess har jag påmint allmänheten om just dessa fällor, oftast runt Black Friday.

Och här är vi igen.

Trots att vi konsumenter på vissa sätt blivit klokare, trots otal artiklar om konsumtionshetsen och trots att jämförelsesajter och AI-baserade shoppingverktyg gjort oss mer svårflörtade, ramlar vi fortfarande dit. Det beror inte på dumhet. Det beror på att impulsiva köp inte är ett rationellt problem utan ett känsloproblem. Just därför behöver vi ständigt bli påminda om vad vi blir utsatta för under shoppingfesten, och hur vi undviker att dras med.

Testa Omni Ekonomi gratis!

Bli medlem nu – och du får allt innehåll gratis i tre månader.

För visst dras man lätt med? Den primära känslan under Black Friday är fomo, alltså rädslan för att gå miste om något som ett riktigt bra pris på en mössa eller en airfryer. Några av de sämsta privatekonomiska besluten fattas på grund av fomo, beslut som vi snabbt kommer att ångra. Ungefär var tionde beställning returnerades 2024. Kläder, accessoarer och elektronik toppar som vanligt svenskarnas inköpslistor. Ironiskt nog är det också dessa kategorier som vi slänger mest av, exempelvis trycker varje svensk ner cirka tio kilo textil i restavfallet varje år.

Det är med andra ord lätt att argumentera för att det behövs en liten broms under veckan som kommer.

I mitt arbete som sparpsykolog på Opti försöker jag få människor att agera lite mer på ett sätt som gynnar deras framtida jag. Det är svårt nog i vanliga fall, och nästan omöjligt under Black Friday-hysterin. Därför vill jag avsluta med tre sparpsykologiska knep som jag själv använder för att ta mig helskinnad genom rea-helgen:

Jag planerar. Sedan länge har jag en enkel lista i mobilen där jag skriver upp saker jag faktiskt behöver, men inte här och nu. När rean kommer vet jag exakt vad jag letar efter, och framför allt vad jag inte letar efter.

Jag blockerar. Impulsköp kräver triggers. Mejl, pushnotiser och uppmaningar att ”passa på nu!” dyker upp var man än vänder sig. Så jag gör mitt bästa för att stänga av dem. Det är svårt att köpa sådant man inte tänkt på om man inte får det upptryckt i ansiktet.

Jag distanserar mig. När köpsuget kommer utsätter jag alla potentiella köp för 10-10-10-regeln: Hur kommer jag känna för det här köpet om tio dagar? Tio månader? Tio år? De flesta prylar klarar inte testet. Och gör de inte det var det inget fynd, bara en känsla i stunden.

Black Friday handlar om att handla. Men kanske kan du i år pröva på att låta helgen handla lite mer om dig själv och ditt framtida jag.

Bakgrund | Niklas Laninge

• Psykologexamen från Stockholms universitet
• Författare till böckerna Beteendedesign, Beslutsfällan och Digitala beteenden
• Sparpsykolog på Opti

Fotnot: Skribenten representerar ett företag som är aktör med egna intressen på marknaden.